Peter Kroon: ‘Voor ons is podcasting hetzelfde als radio’

In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Peter Kroon (Radio 509/ Studio Het Kroondomein).

Wat was voor jou de reden om naast de radiowerk een eigen online radiostation te starten? 
Vanuit de doelgroep, visueel beperkten, kreeg ik de vraag of ik kon helpen bij het opzetten van een Radiostation. Dat is Radio509 geworden.

Radio509 is de spreekbuis geworden voor visueel beperkten. Waarin maakt Radio509 het verschil?
We maken specifieke programma’s voor de doelgroep, bijvoorbeeld over oogaandoeningen, wetenschappelijk onderzoek en eigen gemaakte drama producties.

Wekelijks stemmen ruim 100 duizend mensen af op Radio509. Dat is flink aantal voor een online only radiostation. Hoe weten jullie zoveel luisteraars te trekken?
We houden onder andere de data van de servers in de gaten. Podcast, streaming, digitale kabel aansluitingen ITV, webboxen en lokaal op FM en middengolf. Daarmee bereiken we wekelijks zo’n 100 duizend mensen. We gebruiken dezelfde meet- en berekenmethode als bijvoorbeeld een Sky Radio, die wekelijks zo’n 3 miljoen mensen bereikt.

Radio509 is ook als podcast te downloaden. Binnen de industrie wordt vaak gemeld dat Podcasts en Radio en twee verschillende werelden zijn. Hoe kijk jij hierna?
Voor ons is podcasting hetzelfde als radio en zo benaderen wij het ook. Bij podcasting kan de luisteraar zelf het luistermoment kiezen van het (radio)programma en om die reden zou dat zomaar de toekomst voor de radio kunnen zijn.

Jullie hebben ook een Radio509 Academy. Wat leer je daar allemaal?
We leiden mensen (met een visuele beperking) op om bij ons te kunnen werken. Ook in samenwerking met Bartiméus onderwijs.

Dit jaar is het verdienmodel één van de centrale thema’s tijdens de Online Radio Day. Jullie zijn sinds enige tijd partner van Talpa Radio. Welke voordelen brengt dit met zich mee?
De verkoopafdeling van Talpa, OMX regelt de commercials en ze doen een gedeelte van de distributie. Het voordeel is dat we niet meer zelf de boer op hoeven voor de verkoop van commercials. Sponsoring doen we nog wel in eigen beheer.

Steeds meer autoradio’s zijn connected. Gaat dit grote invloed hebben op de populariteit van online radio? 
Dat zou zo maar eens kunnen. Al rijden de meeste Radio509 luisteraars zelf geen auto omdat ze weinig of niets zien.

Welke voordelen heeft online radio voor jou ten opzichte van FM?
De diversiteit is bij online radio veel groter. Al is er ook verschrikkelijk veel kaf onder het koren. Maar als je goed zoekt vind je die radiopareltjes. Vraag is alleen of de modale luisteraar dat ook gaat doen.

Je bent een doorgewinterde mediaman. Met Studio Het Kroondomein ben je actief op gebied van audiopostproductie, commercial & jingleproductie, camjoreportages, promoproductie en custom-made ‘live’ radio. Heb je tips voor mensen die hun eigen online radiostation willen opzetten?
Voor zover ik nu in kan overzien, is doorzettingsvermogen het belangrijkste wat je nodig hebt om aan zo’n avontuur te beginnen.

Deze zomer bestaat Radio509 exact 10 jaar. Hoe ziet de toekomst van het station en online radio in het algemeen er volgens jou uit?
Ik heb geen glazen bol, maar ik verwacht dat er een soort shake-out komt waardoor de goed georganiseerde online stations overblijven. En daar zou Radio509 er zomaar één van kunnen zijn.

Radio bestaat 100 jaar. Waarom is Hilversum dé Radio City van Nederland?
Dat is een gevoelskwestie. Er kan ook goede radio gemaakt worden in Kutkrabbeveen.

Kijk voor meer informatie op OnlineRadioAwards.nl.
Dit interview is mede  mogelijk gemaakt door
Stichting Hilversum Marketing.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*