Peter Kuipers (KRO-NCRV): ‘Juist nu zien wat we voor de samenleving kunnen doen’

In het gebouw van KRO-NCRV aan de ’s-Gravelandseweg in Hilversum is het stiller dan normaal: vanwege de coronacrisis werken de medewerkers zoveel mogelijk thuis. Directievoorzitter Peter Kuipers is wel op kantoor. “We moeten juist in deze crisis onze waarde voor de samenleving bewijzen.”

“Zo’n 90 procent van onze mensen werkt nu vanuit huis”, vertelt Kuipers. “Er is niemand op kantoor, er zijn hier in het gebouw alleen nog wat medewerkers om te monteren en Z@pp Live te maken. Redacties bellen elkaar, er worden veel conference calls gehouden en we blijken goed op afstand te kunnen vergaderen. Onze afdeling ICT had het allemaal goed voorbereid, daar zijn ze al mee begonnen een week voordat we genoodzaakt werden om thuis te werken. De collega’s letten goed op elkaar, zijn begaan met mensen in risicogroepen, mensen die alleen thuis zijn of met kinderen.”

“De crisis maakt veel creativiteit los bij onze medewerkers. Ze willen allemaal iets blijven doen om toch programma’s te maken. Als directeur blijf ik daarbuiten. Onze medewerkers regelen zelf het maakproces wel, daar hebben ze mij nu niet voor nodig. Maar ik mis het directe contact met ze wel. Ik zit nu alleen op kantoor en merk dat ik soms tegen een zuil sta te praten. We moeten het werk met elkaar doen, vind ik, maar dat is nu dus lastiger. Het maakt ook aanpassingen aan programma’s nodig: teams die uiteen zitten, geen publiek, het is moeilijker gasten te vinden. Aan de andere kant schept het ook ruimte voor nieuwe ideeën. Je kunt andere programma’s verzinnen, een nieuw format online proberen, of kijkers eigen video’s laten insturen bijvoorbeeld.”

Samenwerking
“De samenwerking tussen de publieke omroepen is goed”, vindt Kuipers. “Iedereen doet zijn best om de taak van de publieke omroep goed te blijven uitvoeren. We hebben wekelijks overleg, iedereen is bereid collega’s bij te springen als dat nodig is. We praten ook over de situatie van de freelancers. Die worden zwaar getroffen, dus denken we na over hoe we hen kunnen steunen. We voelen ons ook voor hen verantwoordelijk, niet alleen voor onze vaste medewerkers. Als de crisis lang duurt, zullen we de programmering moeten aanpassen. Op een bepaald moment hebben we gewoon niet genoeg nieuwe programma’s om de gaten te vullen, die bijvoorbeeld ontstaan doordat veel evenementen niet doorgaan. Ik vind dat we dan vooral moeten onderzoeken wat het publiek wil zien of horen. Dat zal niet alleen nieuws zijn, ontspanning hoort er ook bij. En we zullen mogelijk meer uit het archief putten. Wat mij betreft gaan we niet alles samenvoegen. Dan komt alles bij elkaar op één kanaal, en wat doe je dan op de andere? Laten we ieder ons eigen aanbod blijven maken en vooral zien wat we voor de samenleving kunnen doen. We moeten juist in deze crisis onze waarde voor de samenleving bewijzen.”

Dat het afgelasten van veel belangrijke evenementen op het gebied van onder meer sport en cultuur een financiële klap kan betekenen voor de publieke omroep, is voor Kuipers van ondergeschikt belang. “Minder reclameopbrengsten? Wij krijgen financiering van het rijk. Dat staat los van de inkomsten van Ster. Die gaan naar het rijk, dat ze vervolgens verdeelt. Daar maak ik me niet druk over. Het is nu alleen belangrijk dat we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid waar maken, zodat we een meerwaarde voor de samenleving hebben.”

2 Comments

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. Directievoorzitter KRO-NCRV ziet programmering leeglopen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
  2. KRO-NCRV voorziet gaten te programmering mits coronacrisis aanhoudt | NU - Duadon24h

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*