In een recente discussie rondom de de besteding van programmabudgetten aan buitenproducenten. heeft Peter Lubbers, CEO van Banijay Benelux, via Linkedin zijn ongenoegen geuit over het ontbreken van wederhoor voor grotere producenten in een kritisch artikel over de publieke omroep. Volgens Lubbers zouden ze dan beter kunnen laten zien welke rol en waarde ze hebben binnen de Nederlandse media.
Lubbers: “Toch jammer dat er werkelijk geen grotere producent is gevraagd om wederhoor. Had de makers gesierd.. Dan hadden ze meegekregen welke creatieve, innovatieve, inhoudelijke en economische waarde die vertegenwoordigen in ons medialandschap.”
Ton Verlind, Spreekbuis.nl-journalist en out mediadirecteur geeft aan dat er wel degelijk ruimte is voor wederhoor en benadrukte dat de kritiek voornamelijk ging over de transparantie van kosten en de ongelijke positie van kleine producenten binnen de publieke omroep.
In de link wordt nog het bedrijf Stepping Stone genoemd, die zijn dit voorjaar failliet gegaan. Dat bedrijf was jarenlang gevestigd in een bij mij naburig pand en ik dacht altijd dat het een casting bureau was. Zo stond het ook daar aangegeven. Wat zoeken op internet leerde dat ze idd tv producties maakten, ze hadden vorig jaar zelfs een bekende producent (Ruud Tiktak) aangetrokken. Maar die heeft het daar maar een half jaar uitgehouden. Misschien te weinig focus in de strategie?