Pieter Broertjes laat door zijn optreden tijdens de MH17 ramp, maar ook zijn initiatief voor bestuurlijke vernieuwing zien dat het burgemeesterschap niet zomaar een afsluitende baan is na een glansrijke carrière. Nog meer dan zijn hoofdredacteurschap bij de Volkskrant weet Broertjes niet alleen zichzelf, maar vooral Hilversum op de kaart te zetten en diverse onderwerpen als geen ander op de kaart te zetten. Broertjes beleeft als burgervader zijn ‘finest hour’ van zijn carrière. Spreekbuis.nl stelde hem 5 vragen.
U heeft een enorme media carrière achter de rug. Voor de omroepstad waar momenteel veel omroepfusies en -bezuinigingen plaatsvinden komt een ‘media burgemeester’ goed van pas. Toch was dit vooral in de print media. Kun je met deze ervaring voldoende aansluiting vinden en voldoende betekenen voor de omroepen?
Broertjes:‘Jazeker, ik heb door mijn werk als hoofdredacteur bij de Volkskrant een groot netwerk bij zowel de print media als bij de omroepen. Tevens heb ik als lid van de adviescommissie van de Raad voor Cultuur meegewerkt aan het adviesrapport voor hervormingen bij de publieke omroep. In maart van dit jaar hebben we dit rapport gepresenteerd. En natuurlijk ben ik als burgemeester van Hilversum vaak op het Media Park te vinden.’
Door technische vooruitgang is het voor omroepen steeds minder van belang als mediabedrijf om in Hilversum te zitten. Wat doet de gemeente om de bedrijvigheid in deze sector bij zich te houden?
Broertjes:‘Het klopt dat door technologische ontwikkelingen fysieke nabijheid minder noodzakelijk is geworden, maar dat neemt niet weg dat de fysieke nabijheid van toeleveranciers en klanten nog altijd een belangrijke vestigingsfactor is. Wij horen in Hilversum geregeld van bedrijven dat zij hier graag zitten omdat de lijnen kort zijn en ze gemakkelijk bij elkaar langs kunnen gaan voor face to face contact. Aan de andere kant biedt Hilversum alle technologische infrastructuur die nodig is om wereldwijd te opereren (overal glasvezelverbinding en aansluiting op Ams-IX, een van de grootste internetknooppunten ter wereld). Als gemeente we maken ons sterk voor een goed vestigingsklimaat voor creatieve bedrijven. Onze rol is vooral faciliterend, voor bedrijven die iets willen rollen wij de ‘rode loper’ uit: Medewerking in wijzigingen bestemmingsplannen, Herhuisvesting begeleiden, Duidelijk aanspreekpunt binnen de gemeente (accountmanagement), Bieden van betaalbare werkplekken voor startende bedrijven en zzp’ers, Verbeteren bereikbaarheid (recent is bereikbaarheid sterk is verbeterd), Investeren in relaties met bedrijven, opleidingen, vastgoedpartijen, Samenwerking met Expatcentrum Amsterdam, waardoor bedrijven die buitenlandse werknemers aantrekken gemakkelijker alle benodigde papieren kunnen regelen. Daarnaast heeft de gemeente ook actieve rol als aanjager, bijv. bij de vestiging van de Dutch Game Garden en Hilversum Media Campus.’
Sinds 2011 bent u burgemeester. Normaal duurt de ambtstermijn van een Burgermeester 6 jaar. Gaat u voor de verlenging of heeft u al andere plannen voor herfst van uw carrière?
Broertjes: ‘Ik heb nog geen plannen!’
U bent actief op social media, waaronder Twitter en Linkedin. Welke impact heeft social media volgens u op de radio- en tv-wereld?
Broertjes:‘Ik ben geen social media expert, maar duidelijk is dat sociale media niet meer weg te denken zijn uit de radio- en tv-wereld. Het is niet alleen meer zenden, via sociale media is voortdurende interactie met publiek. Geen zender, presentator, dj of programma die geen eigen Facebookpagina en Twitteraccount heeft. Via sociale media wordt massaal live feedback gegeven op programma’s. Twitter ontploft bijna rondom bepaalde tv-momenten zoals Zomergasten of een nieuw seizoen van Boer Zoekt Vrouw. Omroepen spelen in op die 2nd screen mogelijkheden. Sociale media worden ingezet om publiek te activeren, bijv. bij Serious Request 3 FM of bij Idols, maar ook om deelnemers te werven voor programma’s. Apps worden gekoppeld aan programma’s en sociale media.’
Momenteel staat de omroepwereld in het teken van bezuinigingen en fusies. Is Hilversum in 2020 nog steeds dé mediastad van Nederland?
Broertjes:‘Het is duidelijk dat de forse bezuinigingen op de Publieke Omroep hun effect hebben op de werkgelegenheid en innovatiekracht bij omroepen. Maar Hilversum is meer dan omroepstad; de laatste decennia heeft de stad zich echt ontwikkeld tot crossmediastad. Er werken ruim 12.000 mensen in de creatieve industrie bij zo’n 1700 bedrijven. Omroepen, facilitaire bedrijven, producenten maar ook bedrijven die zich bezighouden met games, online marketing campagnes, software toepassingen, interactieve media, etc. Deze verbreding zorgt ervoor dat Hilversum klaar is voor de toekomst. In 2020 is Hilversum dus nog steeds dé Mediastad van Nederland en is hier een levendige mediasector met zowel de grote, gevestigde mediabedrijven als middelgrote bedrijven, innovatieve start-ups en zzp’ers. Media is dan zichtbaar in de hele stad: je ervaart het als je binnenrijdt met auto of trein, maar ook in het centrum zie je letterlijk media terugkomen. Het Media Park is het iconische gebied waar studenten en mediaprofessionals werken, leren en blijven professionaliseren (Hilversum Media Campus).’
Geef als eerste een reactie