Filmregisseur, scriptschrijver en producent Pieter Kuijpers mag danwel met zijn productiebedrijf Pupkin Film in Amsterdam zitten, maar binnen de Hilversumse omroepwereld is hij geen onbekende. Afgelopen jaren wist hij veel van zijn producties, waaronder Van God Los, Smeris, Riphagen en Feuten via diverse omroepen op tv te krijgen. Ook wist hij met zijn films prijzen te winnen, waaronder de precieuze Gouden Kalf. Omroepplatform Spreekbuis.nl sprak de succesvolle tv- en filmmaker over Limburg, de veranderde filmwereld en Netflix.
Je komt oorspronkelijk uit Venlo. Ondanks dat je al jaren in Amersterdam woont en werkzaam bent, zijn je Limburgse roots nog steeds terug te zien in jouw producties. Je maakte bijvoorbeeld de tv-serie Van God Los over de Bende van Venlo en een tv-serie over de vanwege corruptie veroordeelde Limburgse politicus Jos van Rey. Waarom blijf je aan deze regio vasthouden?
Omdat ik vind dat er heel veel mooie verhalen voor het oprapen liggen in Limburg. Nederland is zo veel meer dan de Randstad. Film en TV-makers moeten dat echt beseffen. Limburg ligt ingeklemd tussen twee andere landen, en is een grensgebied met grensoverschrijdende handel, liefdes en criminaliteit. Het is katholiek, heeft een eigen taal en was door de mijn-, klei- en ijzerindustrie al ver voor de rest van ons land een heel gemêleerd gebied. In Limburg is muziek levende cultuur en biedt ‘Vastelaovend’ (carnaval) een laagdrempelig podium voor iedereen die talent heeft om dat talent te laten zien. Kortom: waarom zou je er geen films en tv over maken?
Het NPO-fonds heeft per 1 januari dit jaar het Mediafonds overgenomen. Het nieuwe fonds dient ter stimulering van hoogwaardig drama, talentontwikkeling en documentaires bij de publieke omroep en heeft een jaarlijks budget van 16,6 miljoen euro. Is dit volgens jou een goede ontwikkeling geweest?
Zeker, drama is duur en elk steuntje in de rug is daarbij meer dan welkom. Wij moeten immers concurreren met de hele wereld, met series die budgetten hebben die meer dan 40 keer onze budgetten zijn.
Je maakt producties voor televisie en voor de bioscoop. Welk medium heeft jouw voorkeur?
Televisie heeft verre mijn voorkeur. Een tv-serie biedt meer ruimte voor diepgang en tv is toegankelijker voor een groot publiek.
Jullie weten veel van jullie producties aan omroepen te verkopen. Waar moeten volgens jou scenario’s aan voldoen om kans te maken op verfilming?
Het moet duidelijk zijn waarom het nu, zo en door jou verteld moet worden. Dan kun je het verkopen.
Waar voldoet een typische Pupkin-productie aan?
We maken uitdagende producties: uitdagend voor het publiek en voor ons als makers. Dat willen we vervolgens doen voor een zo groot mogelijk publiek.
Door technologische ontwikkelingen zien we nieuwe werelden ontstaan. Met de huidige smartphones kan er tegenwoordig op 4K worden gefilmd, ge-edit, maar ook direct worden uitgezonden op bijvoorbeeld Youtube. Diverse vloggers laten in praktijk al zien dat zij hier succesvol in kunnen zijn. Wat voor impact heeft technologie op de Nederlandse filmwereld?
Relatief weinig; een boek schrijven kost bijvoorbeeld ook geen geld, is ook maar weinig voor nodig, maar toch worden er maar weinig goede boeken geschreven. Dat geldt ook voor films en tv. Drama maken is en blijft kostbaar en is echt een vak.
Netflix is een ander fenomeen dat Hollywood al op zijn kop heeft gezet. Na enige twijfel hebben veel Amerikaanse filmproducenten en grote acteurs dit platform omarmd en worden er voor grote budgetten films en series gemaakt. Netflix is nu ook actief in de Engelse en Franse filmwereld. Dit voorjaar werd bekend dat Netflix 1,7 miljard euro in Europese producties steekt. Waarom profiteert Nederland hier nog niet van?
Riphagen de film is verkocht aan Netflix, zij hebben de wereldwijde rechten. De film is dus over de hele wereld te zien. We profiteren dus wel degelijk van Netflix. Ik denk en hoop dat we met hen in de toekomst nog veel meer mee kunnen gaan samenwerken.
Netflix biedt ook mogelijkheden voor een internationale doorbraak. Voor veel Nederlandse filmmakers lonkt filmwahalla Hollywood. Je hebt nu tientallen Nederlandse op jouw naam staan. Durf jij in de toekomst deze stap te maken?
Ik hoef niet zo zeer naar Hollywood, maar wil graag een meer Europese producent worden.
Geef als eerste een reactie