Pinch en Opt Out Advertising lanceren privacyvriendelijke SDK voor in-app advertenties

Online privacy is voor veel consumenten een steeds belangrijker thema. Dat maakt adverteren op basis van persoonlijke informatie in toenemende mate not done. Zeker op het meest persoonlijke device, de smartphone, eisen gebruikers hun privacy op; 85% van hen staat tracking – het volgen en gebruiken van persoonlijke data – niet toe.
Desondanks is het uitvragen van toestemming om persoonlijke data te verzamelen en te gebruiken nog steeds de realiteit in apps van veel publishers. Mede omdat zij veelal gebruikmaken van de standaard advertentie software (Software Development Kit, kortweg SDK) van Google.
Pinch (hét mobile development agency met klanten als Qmusic, NRC en De Telegraaf) en Opt Out Advertising (dé specialist in cookieloos adverteren) vonden elkaar in de gedeelde filosofie dat de privacyvriendelijke benadering van adverteren – ook in-app – de toekomst heeft, en ontwikkelden daarom een privacy vriendelijke SDK.
Nieuwe SDK in de apps van Regionale Publieke Omroepen
Inmiddels is de SDK door de Regionale Publieke Omroepen (RPO) en het Nederlands Dagblad in gebruik genomen. De software stelt hen in staat om advertenties in hun apps te tonen zonder hierbij gebruik te maken van privacygevoelige gegevens van de gebruiker.
Linda Worp van Opt Out Advertising vertelt: “Naast de tech oplossing die wij reeds op webbrowsers aanbieden, is dit een belangrijke volgende stap in een privacyveilige manier van adverteren. De privacy van de gebruikers van de ND- en RPO-apps is immers middels deze SDK volledig gewaarborgd. Steeds meer consumenten maken zich – terecht – zorgen over dit gevoelige onderwerp. Daarom zijn wij ontzettend blij dat wij nu samen met Pinch een privacyvriendelijk alternatief kunnen bieden voor het complete spectrum, web én app”
Online privacy is voor veel consumenten een belangrijk thema. Maar liefst 57% van de Nederlanders maakt zich zorgen over hun online privacy (DDMA, Privacy Monitor 2021). Parallel daaraan wordt privacywetgeving steeds strenger. Voor consumenten is het steeds eenvoudiger om advertentiecookies te weigeren. Websites waar advertenties getoond worden, zijn namelijk verplicht een ‘weiger alles’ keuze aan te bieden. Als deze keuze er is, weigert 85% van de bezoekers de advertentiecookies.
De privacyvriendelijke SDK is ook voor de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van apps een
prettig alternatief. Tim Klein Haneveld van Pinch licht toe: “Traditionele advertentieoplossingen gebruiken een enorme hoeveelheid data van consumenten om zo gericht mogelijk te kunnen adverteren. Dat gaat niet alleen ten koste van de privacy, maar in-app zorgt dit dataverkeer ook voor een slechte performance: apps met dit soort oplossingen zijn veel trager. Mooi dat wij nu samen met Opt Out een veilig alternatief kunnen bieden voor uitgevers, adverteerders en de consument.”

Over Opt Out
Opt Out Advertising brengt techniek en ethiek samen. De missie is om het digitale advertentielandschap te veranderen door privacyvriendelijke, technische oplossingen te bieden voor zowel publishers als adverteerders.

Over Pinch
Pinch bouwt eersteklas apps van A tot Z. Het team van Pinch wil de digitale wereld mooier en toegankelijker maken via apps met impact. Pinch blijft weg van onnodige complexiteit: alles draait om de eindgebruiker en de doelen van de klant.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*