[Blog door Sander de Heer] Podcasts zijn razend populair en ook steeds meer bedrijven willen er iets mee gaan doen. De podcastmarkt is echter verziekt door de wildgroei aan gekeuvel met een microfoon ernaast. Dat is jammer, want Iedereen heeft een verhaal te vertellen, maar hoe je dat doet is wel essentieel!
Contentmarketing- en communicatiebureaus bieden hun klanten steeds vaker een podcast aan als onderdeel (of sluitstuk) van de totale marketingmix, maar het valt me dan op dat bij die bureaus niemand aan tafel zit die uit de radiowereld komt. Zonde, want daar zitten de specialisten. Een radiomaker heeft nooit gestudeerd hoe je podcasts moet maken, maar werkt al jaren met zijn oren. Het feilloze gevoel voor achtergrondgeluid, stemgebruik, spanningsopbouw en de juiste quote is ervaring en dus niet door een marketingman of video-editor te doen. Het is een vak! Een prachtig vak, dat soms wel te grabbel wordt gegooid.
Ok, één lesje dan. Een podcast is een écht verhaal, nooit een marketingpraatje en zeker geen interview met de directeur. Je moet dus weg van het product of dienst dat je met buitenreclame, een brochure of een online banner prima kunt verkopen. En daar wringt ‘m meteen de schoen, want waarom zou een merk nog even wat extra geld neertellen voor een relatief nieuw medium, waar het succes (nog) niet direct te meten valt en waarin je niet eens reclame maakt voor je product? Niet doen en niet nodig! Als jouw intrigerende verhaal binnendringt in het hoofd van een luisteraar die daar zelf een hele wereld omheen bedenkt, dan hoef je je merk niet meer uit te leggen.
Een goed voorbeeld is de nieuwe podcast van de ANWB. Het bekroonde Airborne (van the Journey en luister ook eens wat ze voor Rituals maakten) heeft net een prachtige podcast gemaakt over raadselachtige natuurverschijnselen en eeuwenoude mythes in Nederland. Aflevering 1 gaat over de zoektocht naar een hert, waarbij de ANWB verder niet ter sprake komt. Maar dat doet er niet toe! Je moet je kunnen en durven permitteren om volledig van je pad te gaan en een spannend boek durven schrijven. Een waardevol publiek zal je omarmen en tot in lengte van dagen je dienst afnemen.
Sander de Heer
Geef als eerste een reactie