Netflix was in 2018 het podium voor menig topfilm- en/of serie, zegt John de Jong van de wekelijkse podcast MovieInsiders. Hij boog zich over de vraag: waar staat de videoreus inhoudelijk in het huidige medialandschap? En, speciaal voor Spreekbuis, selecteerde de podcasthost de Netflix-10 die je het afgelopen jaar moest zien.
Het zou alles kapotmaken: het instituut bioscoop, het fenomeen van iets met z’n allen beleven in het donker voor een reusachtig doek, kunst en zelfs relaties (iedereen al bekend met de term ‘Netflix-huwelijk’?). Over dat laatste bestaan geen statistieken, maar we kunnen nu wél voorzichtig concluderen dat de bioscopen niets te mopperen hebben. We kochten in 2018 massaal een kaartje vóór die filmtheaterbeleving. En wat kunst betreft: juist dankzij Netflix zagen enkele kunstwerkjes überhaupt het levenslicht. Sterker, het video on demand-platform wordt steeds meer het podium van eigenzinnige films en series waar de bioscopen hun handen niet aan durven branden. Hieronder de 10 die je het afgelopen jaar moest zien. Niet álle titels dragen het officiële ‘original’-stempel, maar ze waren wel allemaal (alleen) op Netflix te vinden. En wie onze podcast met de top 10 beste films van het afgelopen jaar wil horen, die vind je hier.
Wild Wild Country
Net als in de jaren 80 was iedereen (lees de Netflix-kijker) weer even in de ban van de Bhagwan, dankzij deze ronduit fascinerende documentairereeks. In 1981 vertrok de populaire Indiase goeroe Bhagwan Shree Rajneesh – later Osho – met zijn volgelingen naar een groot stuk woestijn in de Amerikaanse staat Oregon. Ambitie: het bouwen van de stad Rajneeshpuram. Ze komen een heel eind, totdat…? Laten we hier niets verklappen. En Wild Wild Country is zoveel meer dan een geschiedenisles. Hoe maakbaar is een betere wereld? Waar zijn we allemaal toe in staat om dat paradijs te bereiken? De serie gaat ook evengoed over machtswellust, xenofobie en misschien wel over het huidige Amerika onder Trump.
The End of the F***ing World
,,Ik ben James. Ik ben 17. En ik ben vrij zeker dat ik een psychopaat ben.’’ Zo begint deze gitzwarte komedieserie over twee tieners die een roadtrip beginnen om de leegheid van het bestaan te ontvluchten. Het karakter van The End of the F***ing World is typerend voor Netflix: origineel, dwars en volstrekt onvoorspelbaar. Te duister voor de traditionele kabeltelevisie, maar óók ontroerend én grappig. Geef het eens een kans.
American Vandal Season 2
Seizoen 2 van American Vandal bleek wederom een scherpe satire op het populaire ‘true crime -genre en stiekem minstens zo boeiend als Making a Murderer (waarvan de tweede reeks, die ook dit jaar verscheen, een beetje tegenviel). Deze serie over de grote gevolgen van een wraakactie op een Amerikaanse high school (een nieuwe zaak, dus seizoen 1 zien is geen must), zit zó slim in elkaar dat je geregeld vergeet dat het allemaal van a tot z verzonnen is. Hilarisch, loeispannend én een rake schets van het tienerleven anno nu.
The Sinner Season 2
Net als het eveneens uitstekende eerste seizoen (overigens geen verplichte kost) begint het vervolg op The Sinner met een moord waarbij we direct weten wie de dader is. Dit is dan ook geen whodunnit, maar een whydunnit. In dit geval: waarom vergiftigde een 13-jarig jochie zijn ouders? En dat klinkt misschien saaier dan het is, want de reeks neemt de ene scherpe bocht na de ander. Dat komt de geloofwaardigheid niet altijd ten goede, maar dat maakt het beslist niet minder nagelbijtend.
Apostle
Deze intense folklorehorror (of zoiets?) volgt Thomas (Dan Stevens uit Downton Abbey) die in 1905 afreist naar een afgelegen eiland met het doel om zijn zus te redden. Die werd ontvoerd door een fanatieke religieuze sekte. De groep vraagt een hoop losgeld om haar te laten gaan. Ze onderschatten echter waartoe nieuwkomer Thomas in staat is. In het laatste half uur gaan alle remmen los. Niet voor tere zieltjes.
Private Life
Misschien wel hét onontdekte Netflix-pareltje van 2018. Een onvruchtbaar stel met een vurige kinderwens probeert hun huwelijk te behouden en daalt steeds dieper af in de wereld van kunstmatige inseminatie en adoptie. Dan komt nichtje Sadie langs, waarna ze hun beslissing om er maar eens mee te stoppen, heroverwegen. De kracht van Private Life zit hem in de herkenbare situaties en het verbluffend naturelle spel van Paul Giamatti (Sideways) en Kathryn Hahn (Transparent). Vrees niet voor een loodzwaar drama. De film excelleert juist in humor, maar nooit ten koste van het realisme.
The Ballad of Buster Scruggs
Zelfs nieuw werk van de bewierookte gebroeders Coen (Fargo, The Big Lebowski) belandt tegenwoordig op Netflix, al mis je hier met al die fraaie vergezichten soms wel het grote witte doek. Dit zesluik aan korte, losstaande verhalen, is een ode aan het klassieke westerngenre. Maar, zoals we van de broertjes mogen verwachten, altijd met een twist. Sommige episodes zijn grappig – het eerste luikje is een soort Bugs Bunny-cartoon met musicalachtige songs – , andere zijn ernstiger van toon (het lot van een circusartiest zonder ledematen zullen we niet snel vergeten). Alle zes bieden de kijker iets nieuws en uitdagends.
Roma
Het zou zomaar kunnen dat Netflix straks één of meerdere grote Oscars gaat pakken, want Roma (die her en der te zien is in de bioscoop, want anders mag je niet meedoen van Ome Oscar) is een meeslepend meesterwerk. Regisseur Alfonso Cuarón (Children of Men, Gravity) maakte een ontroerende ode aan zijn kindermeisje, een belangrijk persoon tijdens zijn jeugdjaren in Mexico. Hoe beleefde zíj het turbulente leven toen? Spaanstalig en in zwart-wit, maar laat dat nou alsjeblieft geen reden zijn Roma niet te zien. Cuarón maakt zelfs van het boenen van een vloer, hoge filmkunst.
Annihilation
Soms snap je de bazen van de grote bioscoopketens wel. Annihilation is een dusdanig maf buitenbeentje in het horror en sciencefictiongenre, dat Netflix de film – met onder andere Oscarwinnares Natalie Portman – ‘mocht hebben’. Gelukkig ging het vervolgens onder cinefielen flink over de tong, want ‘maf’ is natuurlijk niet per se ‘waardeloos’. We volgen een groep van vier vrouwen: een bioloog, een antropoloog, een psycholoog en een surveillant die op een gevaarlijke expeditie gaan naar een locatie waar de natuurwetten niet gelden. The Shimmer, zoals het verlaten gebied met merkwaardige flora en fauna heet, is tevens de laatste plek waar de echtgenoot van één van de groepsleden is geweest. De filosofische slotakte is voer voor interessante discussies. En Annihilation bevat één monster waar zelfs de verstokte horrorfan een nacht van wakker ligt.
Nailed It!
Waarom hoor ik niemand over dit zalige Netflix-bakprogramma? Jammer, want dit is het stoute zusje van Heel Holland Bakt en ook zeer geschikt voor mensen die de Omroep MAX-hit een beetje te kneuterig vinden. De gimmick: deze deelnemers vinden zichzelf geweldig in de keuken, maar weten amper hoe ze een staafmixer moeten vasthouden. Bij elke opdracht moeten ze een professionele, rijk gedetailleerde taart namaken. De resultaten zijn vaak om te janken. En om te janken van het lachen zo grappig.
MovieInsiders is een van de populairste Nederlandse podcasts over films.
Geef als eerste een reactie