Per 1 oktober stapt Dag en Nacht Media, net als NPR en CBS, over op de Podcast Measurement richtlijnen van het IAB. Zij willen hiermee een nog scherper beeld krijgen wie er naar hun shows luisteren en om de marktstandaard van luistercijfers te verbeteren. Naar verwachting zal hierdoor het podcasts een meer volwassen mediatype worden, waardoor zij sneller worden meegenomen in de adverentie-campagnes van adverteerders.
Dag en Nacht meldt in haar blog: ‘Al sinds het ontstaan van de podcast is er een veel gehoorde klacht, namelijk: statistieken over de luistercijfers van podcasts zijn niet universeel. Het ene platform rekent een volledige download van het audiobestand als een ‘beluistering’, ongeacht of er ooit op ‘play’ gedrukt is, en het andere platform begint pas te meten wanneer de luisteraar er minstens een minuut van de aflevering op heeft zitten. Al deze metingen worden vervolgens doorgestuurd naar je hostingplatform die het in één grote bak gooit: je ‘luistercijfers’. Dat zorgt voor onduidelijkheid en dat is extra jammer, omdat juist de podcast-industrie ten opzichte van bijvoorbeeld radio en tv, meer mogelijkheden heeft om precies te kunnen zijn.’
Ze willen hiermee een gezonder en transparantere podcastlandschap ontwikkelen. ‘Op dit moment is niet iedere download ook een luisteraar. Dat zorgt voor ongelijkheid in je eigen cijfers, maar ook tussen podcasters. Want je kunt wel zeggen dat jouw show 30.000 downloads per aflevering heeft, maar wat betekent dit eigenlijk? Zijn dit 30.000 mensen? En hoeveel van deze downloads zijn automatisch op een telefoon beland en uiteindelijk niet beluisterd?’, aldus Dag en Nacht.
Dag en Nacht Media roept ook andere podcasters op om deze richtlijnen te gebruiken.
Bron: Dag en Nacht Media
Geef als eerste een reactie