Het laat nog even op zich wachten, maar dat het eraan komt staat vast volgens Google. Programmatic buying komt naar televisie. Adverteerders kunnen hierdoor reclameruimte op tv inkopen via een openbare veiling.
Deze voorspelling is gedaan door twee Google specialisten in online video, merkreclame en marketing op Think with Google. Het opiniestuk geeft een kijkje hoe de overgangsfase van tv advertising er waarschijnlijk uit komt te zien.
Programmatic tv wordt gedefinieerd als het geautomatiseerd in- en verkopen van reclame rondom tv-content door middel van data. Hieronder vallen zowel online tv-reclame, geserveerd op mobiele apparaten en aangesloten tv’s, als lineaire tv-reclame geserveerd via digitale decoders.
Op dit moment is het inkopen van reclame op tv nog een handmatig proces. Op basis van doelstellingen zoeken mediabureaus en tv-netwerken zenders die het beste passen bij een adverteerder. Hierna wordt onderhandeld over de prijs en de commercial ingeboekt. Dit hele proces gaat in de toekomst geautomatiseerd verlopen.
Tv-zenders zijn echter nog terughoudend over programmatic. Een terugkerend verschijnsel, die we paar jaar geleden ook bij online uitgevers zagen. Het veilen van reclameruimte brengt de prijsstelling en prijsdalingen in beeld, en daarmee lagere omzetten. De verwachting is dat zenders uiteindelijk wel overschakelen door de ervaring op internet en eisen van adverteerders.
De voorspelling is dat er minder waste zal zijn, meer beschikbare reclamebudget en betere reclameprijzen. Adverteerders gaan profiteren van lagere tarieven die door betere targeting en groeiend volume meer waarde opleveren.
Bron: Mediascience
Geef als eerste een reactie