Gisteren opende bij Beeld en Geluid in Hilversum de tentoonstelling Nieuws of Nonsens: #demediamindfuck, over de rol van de nieuwsmedia in de samenleving. Voorafgaand aan de officiële opening was er een talkshow over de manieren waarop nieuws en journalistiek ons wereldbeeld kunnen bepalen en kunnen vertekenen, waarbij voorbeelden van nepnieuws werden getoond. Nieuwsuur-presentatrice Mariëlle Tweebeeke sprak met professor en mediahistoricus Huub Wijfjes, Alexander Pleijter van Nieuwscheckers.nl, journaliste en presentatrice Jojanneke van den Berge en hoofdredacteur van Joop.nl Francisco van Jole.
De tentoonstelling Nieuws of Nonsens zet bezoekers aan het denken over wat nieuws is en hoe het hun beeld van de wereld vormt. Thema’s als de betrouwbaarheid van de journalistiek, nepnieuws, filterbubbels, geld verdienen met nieuws en nieuwsmanipulatie komen dan ook volop aan bod. Ook in de talkshow was dit het geval, vooral over nepnieuws laaide de discussie op.
Francisco van Jole: ”Mensen lezen fake news via Facebook, ze gaan googelen over die onderwerpen en dan zeggen ze: ”zie je wel, de gewone media verzwijgen dat”. Er is een onderlaag mensen die wij als journalisten niet meer bereiken door die berichtgeving. Die mensen worden opgelicht, ze worden bang gemaakt met verhalen die niet kloppen.” ”Mensen zien hun vooroordelen met neppe nieuwsberichten bevestigd”, voegde hij er later in de talkshow aan toe. Stadsdichter van Rotterdam Derek Otte sloot de talkshow af met een gedicht. De talkshow is hier terug te kijken.
Nieuws of Nonsens is vanaf vandaag geopend voor publiek bij Beeld en Geluid. Ook komt er een reeks expertlezingen, waarin gerenommeerde (onderzoeks)journalisten de werking van journalistiek en nieuwsmedia analyseren. Zo geeft Marc Josten (HUMAN) op 17 november een lezing over het ontstaan en de betekenis van recente mediahypes.
|
Meer informatie over de tentoonstelling is te vinden op www.beeldengeluid.nl/nieuwsofnonsens. Foto’s van de tentoonstelling zijn hier te vinden.
Geef als eerste een reactie