De publieke omroep staat voor een bezuiniging van €100 miljoen, een beslissing die vastgelegd is in het Hoofdlijnenakkoord. Ondanks deze financiële klap blijven grootschalige protesten uit, wat doet vermoeden dat er berusting heerst in Hilversum. Volgens Taco Zimmerman, directeur van AvroTros, is het “iets minder schrikken als er €100 miljoen bezuinigd wordt in plaats van €400 miljoen.”
De hervormingen zullen ook invloed hebben op de reclame-inkomsten van de Ster, waar de NPO hoopt meer ruimte te krijgen om online reclame te verkopen. Commerciële uitgevers verzetten zich hier fel tegen.
Lees het volledige artikel in het FD: ‘Je schrikt je iets minder lam als er 100 miljoen wordt bezuinigd in plaats van 400 miljoen’
Men gaat nu zelfs al kijkers overhalen om vooral te kijken naar 1 Vandaag op zender 2 (kijkers bij Max weghalen) Merkwaardig land leven wij.
Als je het moet zien op het moment is het urgent, evenementen, nieuws, sport enz. De rest is niet urgent en kan op elk moment van de dag bekeken via internet.
Dus er kan nog veel meer bezuinigd worden op het zenderpark, één tv zender met nieuws en actualiteiten, en één nieuws en actualiteiten radio zender. De rest van de programma’s kunnen online aangeboden worden. Voor dat vermaak is geen overheidssteun nodig.
Er is veel verdieping en verbreding beschikbaar bij de publieke omroep. Verdieping en verbreding die je helpt bij je ontwikkeling. Ik ben van mening dat deze zo breed mogelijk aangeboden moet worden, zowel lineair als online. Ik vind dat de NPO daar al behoorlijk goed mee aan de slag is, zie bijvoorbeeld de items van Radar en Kassa, die online een andere generatie trekken dan lineair, terwijl het deels om dezelfde items gaat.
Het schrappen van een net is vast een druppel op de gloeiende plaat, maar lijkt me niet de oplossing te zijn. Misschien het overkoepelende orgaan NPO verkleinen en de omroepen weer meer zelf laten regelen? Alsmede afscheid nemen van commerciële sport? Het woord zegt het al, commercieel, dat kan wat mij betreft prima naar de commerciële aanbieders en scheelt veel geld.
Commercieel sport? Dus het volk dient zich te ontwikkelen en vermaak gaan ze maar naar John de Mols zijn zenders?
Sport kost (achterlijk)veel maar levert ook veel op. Reclame inkomsten enz. En afgelopen zomer konden heel veel mensen genieten van sport bij de npo.
Ik denk dat taco Zimmerman volkomen gelijk heeft. Het voorstel om 1 zender nieuws en actualiteiten op te richten is juist de reden dat er in Den Haag of je het er nou mee eens bent of niet is gezegd er moet minder geld naar Hilversum. Dat heeft nl te maken met de politieke kleur van de omroepen en vooral het personeel dat daar aanwezig is niet om onafhankelijk onbevooroordeeld,volgens de uw weet wel de npo code met hoor en wederhoor uw weer wel bij Op1 een tafel met 7 ,inclusief de presentatie die anti trump zijn met een gast die daar iets anders over denkt. Wat denkt u maakt hij schijn van kans om zijn betoog überhaupt uit te kunnen spreken wat denkt u? Ik denk het niet. In Buitenhof gesprek met en door talent Huys met ander talent Jette. Wat denkt u? Even een paar snedige vragen van talent Huys over de kwaliteit van D66 en door want we lopen als land de kwaliteiten van de politici van D66 mis. Op de vraag van een polariserende D66 was het antwoord wij willen nog steeds de helft van de veestapel weg want er is geen natuur meer in Nederland.
Dat is wat je krijgt bij een nieuws en aktualiteiten zender nl geterroriseerd door talenten als Huys met oké wel volgens de npo code van hoor en wederhoor gesprekken met mensen politiek of bv klimaat die liggen in de lijn van politiek denken van types als Huys en omroepen als nou als allemaal eigenlijk.
Er kijken steeds minder mensen naar Ned1, Ned2 en Ned3. Daarom willen ze ook de kijkcijfers niet meer laten zien. Het belastinggeld kan veel beter besteed worden dan aan presentatoren die vinden dat ze recht hebben op vele tonnen i.p.v. q of 2x modaal inkomen. Ik ben 60+ en behoor tot de laatste generatie die nog TV kijkt.
On demand is geweldig. Gewoon kijken wanneer jezelf tijd en zin hebt. Begin de omroepen om te bouwen tot produktiehuizen. Bouw het huidige bestel om tot on demand. Het is geen overheidstaak om dingen te doen die de markt ook kan. De grote dagbladen worden ook niet door de staat uitgegeven. Het huidige systeem is zelfs concurrentie vervalsend. De jeugd heeft geen idee waar de omroepen voor staan en ziet geen verschil met RTL of SBS en de NPO.
Ik vindt het heel raar dat de omroepen diverse on demand kanalen hebben achter een betaalmuur. Dat zou ook eens aangepakt moeten worden want het wordt allemaal gefinancierd met uw en mijn belasting geld
Er is niks wat de publieke omroepen dat je niet kunt zien zonder dat je betaalt. Je betaalt wel om dingen lánger te kunnen terugkijken. Streamingrechten kosten namelijk fors geld.
Wat maakt het allemaal nog uit. Je kan nu kijken naar wat je wil op het moment dat je het beste uitkomt. Al dat drukdoenerij om tijdslots. De lineair tv kijker is een uitstervend ras, mensen die er belang bij hebben proberen het zo lang mogelijk te trekken. Net als draaien van platen dat is zo nostalgisch, maar dan hebben ze het niet over de 78 toeren.
De wereld veranderd, wie weet hebben we in de toekomst allemaal een soort Vision Pro (als het betaalbaarder wordt). En dan vergeet in het belangrijkste nog “AI”, veel teksten en foto’s worden al zo gemaakt. De AI video staat nog in de kinderschoenen, zoals de eerste tv mbv een Nipkowschijf. Maar als dat eenmaal los gaat, dan is Hilversum helemaal overbodig geworden.
Waar in Hilversum op gefocust moet worden in de toekomstige media is “de kunst van boeiende verhalen vertellen”. Het draait allemaal om het verhaal, vroeger bij het kampvuur, op een verjaardag, bij de koffie automaat. De techniek is er in overvoed, maar een boeiend verhaal ontbreekt.
Ik behoor tot een heel kleine groep die geen tv kijkt en ik vermoed altijd dat al die negatieve reaguurders hier om 18 uur hun teluhvisie aanzetten om zich bij gebrek aan beter weer een avondje te ergeren. Waar je zin in hebt, maar over het algemeen zijn tv-kijkers heel tevreden over de NPO. Over de terugloop in kijkgedrag, hier uit 2023:
+
Negen van de tien Nederlanders kijkt live TV (90%), dit percentage is nog steeds hoog ondanks dat alle andere kijkvormen in 2022 meer worden gebruikt. De groep Nederlanders die uitgesteld TV kijkt is bijna even groot als de groep die live kijkt. Vier van de vijf Nederlanders kijkt korte video’s en bijna driekwart streamt films, series en programma’s. Bijna een derde van de Nederlanders kijkt TV-programma’s vooruit. Vooruit TV-kijken is vooral onder jongeren (13-34 jaar) populair maar inmiddels ook populair onder 35-49 jarigen.
Marketing Tribune