Publieksmeting: NPO-programma’s scoren hoog ​

De NPO heeft het afgelopen jaar ruim tweehonderd programma’s onderzocht op publieke waarde. Daarbij zijn enkele duizenden kijkers naar hun mening gevraagd over kwalificaties als ‘onafhankelijk’, ‘betrouwbaar’, ‘pluriform’, ‘authentiek’ en ‘eigenzinnig’. Ook zijn programma’s voorgelegd aan een aantal experts, zoals wetenschappers en recensenten, voor hun oordeel.

Vrijwel alle programma’s van de publieke omroep scoren een ruime voldoende op publieke waarde. De gemiddelde score van 8,2 over tweehonderd titels zat in 2016 zelfs ruim boven de norm van 7,5 die de NPO zelf hanteert. Ook de kwaliteit van de programma’s scoorde met een gemiddelde van 8,6 voor vakmanschap een hoog cijfer. Dat blijkt uit de brede publieksmeting die de NPO in het kader van de Terugblik 2016 heeft uitgevoerd.

Het is voor het eerst dat de NPO in een meting onder alle delen van de bevolking de publieke waarde en kwaliteit van programma’s heeft gemeten. De NPO doet dit om, los van de kijk- en waarderingscijfers, erachter te komen wat het publiek vindt van de kwaliteit van programma’s en van hun publieke karakter.

Shula Rijxman (NPO). ‘Vooral ook omdat we het belangrijk vinden wat het publiek van onze programma’s vindt. Wij vragen onszelf continu af of wij ons werk goed doen. En we kijken daarbij verder dan de goede kijkcijfers die onze programma’s oogsten. Want wij zijn van en voor het publiek. Met een brede programmering. Om zo iedereen in Nederland door middel van een betrouwbare nieuwsvoorziening, dramaseries, scherpe journalistiek, kunst & cultuurprogrammering en documentaires te informeren over de wereld om hen heen, en over elkaar. Dat laat deze Terugblik opnieuw zien.’

De Terugblik 2016 is hier als PDF te vinden

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*