Audify is vanaf vandaag de nieuwe naam van het Radio Advies Bureau. Audify is het tastbare resultaat van de herpositionering die afgelopen periode is uitgevoerd. De kern van de nieuwe positionering is dat de scope wordt verbreed van radio naar audio. De wereld zit vol met geluid en luisteraars luisteren meer en vaker naar allerlei verschillende soorten audiocontent. Audify zet zich als marketingorganisatie nadrukkelijk in voor meer en beter gebruik van geluid in commerciële communicatie, zodat merkeigenaren de kansen kunnen benutten om zich te onderscheiden.
Er wordt meer audio geconsumeerd dan ooit tevoren. Met meer dan 40% van de totale mediatijd is luisteren één van de belangrijkste vormen van mediaconsumptie. Het aantal platforms dat de luisteraar consumeert, zoals podcasts en digitale audio, groeit exponentieel. Audify heeft de ambitie om bedrijven, merken en hun bureaus te faciliteren bij het meer en beter gebruik maken van audio in commerciële communicatie.
In een wereld vol geluid zijn er volop kansen voor merkeigenaren om zich te onderscheiden. Echter we merken dat de reclame-industrie de potentie van geluid nog niet ten volle benut. Slechts 5% van de reclamebestedingen gaat naar audio, en dat staat in schril contrast met de enorme consumptie. Daarom is de stichting, het bestuur en al haar deelnemers tot deze nieuwe positionering en naam gekomen. Deze stap markeert slechts het begin van een nieuwe vruchtbare toekomst voor audioreclame. Audify speelt een centrale rol in deze toekomst.
Liedewij Hentenaar, directeur van Audify
“Hoe klinkt jouw merk? Dat is de vraag die centraal staat bij Audify. Het is daarbij logisch dat Audify haar werkveld verbreedt ten opzichte van de positie van het RAB. Nadenken over je merkgeluid is een eerste stap naar het benutten van de potentie van audio. Audify kan je daarbij helpen. Geluid is immers overal. Onze deelnemers exploiteren, naast radiostations, nog veel meer audioplatformen en formats. Daarbij past de nieuwe naam naadloos bij het nieuwe luisteronderzoek dat in 2022 het levenslicht zal zien. Met het nieuwe onderzoek zijn we nóg beter in staat om alle vormen van audioconsumptie te meten.”
Zal audify leuk vinden. Bekend oa. Van music player app voor ios en android. ‘Audify Music Player has been used by 40,000,000 users’
Toevallig weet ik wel het een en ander van merkrecht. RAB heeft de nieuwe naam nejes vastgelegd in de Benelux via BOIP. En dan ook nog via een merkenbureau waar juristen goed ingelezen zijn. Daar is geen speld tussen te krijgen. In de Benelux is dan alles ‘gecleared’ en dat is handig aangezien zij (alleen) in Nederland actief zijn. Internationaal ligt dat iets anders, want daar lijkt he dat Audify Music Player zijn copyrights heeft vastgelegd. Enige wat Audify Music Player zou kunnen doen is het aanvechten van de merkregistratie, aangezien deze tot verwarring kan leiden met hun player. Ik vermoed dat ze weinig kans maken. Uiteraard is het af te vragen of het handig is van RAB om een reeds bestaande naam te hanteren die al ergens anders in de wereld is vastgelegd. Er zijn overigens heel veel audio players in de wereld en dit is zeker niet de bekendste.
Bedankt voor je toelichting richard