‘Radio-dj’s zijn nietszeggende opvulling zijn geworden’

Radio dj’s die in deze eeuw begonnen zijn, komen via het medium radio niet meer boven het maaiveld uit. Inmiddels is radio volledig geformatteerd, waardoor dj’s nietszeggende opvulling zijn geworden tussen plaatjes door.

Dat meldt mediaspecialist Ruud de Langen in zijn column op Adformatie.nl. Volgens hem komt het door de enorme fragmentatie op de radio, maar ook in de media breed. Jongerenzender 3FM heeft slechts nog een marktaandeel van 3%. Het dagbereik bij radio onder tieners liep de afgelopen zeven jaar alleen al terug van grofweg 60 naar 40 procent. Jongereniconen zoals Jeroen van Inkel, Adam Curry, Edwin Evers, Rob Stenders en Erik de Zwart hebben geen volwaardige opvolgers gekregen.

Jonge talenten die van vandaag de dag nog wel opvallen en succesvol zijn op radio zijn geen radio dj, zoals Marieke Elsinga die ook te zien is bij RTL Boulevard of socialmedia-bereikskanon Bram Krikke met grote aantallen volgers op Instagram en Youtube.

Lees de blog van Ruud de Langen op Adformatie.nl

20 Comments

  1. ” Jongereniconen zoals Jeroen van Inkel, Adam Curry, Edwin Evers, Rob Stenders en Erik de Zwart ”

    Joost de Draaijer, Lex Harding, Tom Mulder, Tineke, Felix Meurders, Frits Spits etc. mogen die er ook nog bij ? Of gaan we onderscheid maken in generaties?

  2. Als er steeds minder door jongeren naar de fm (en DAB+) radiozenders wordt geluisterd, waarom zijn er dan zo weinig ether zenders (met nostalgische muziek) voor de “ouderen”.
    Komt dit, omdat alleen de jongeren een doelgroep vormen voor de commerciële radio?
    Op Internet word ik goed bediend met muziekkeuze uit de jaren 60,70, 80 en 90.
    Thuis heb ik nu op meerdere plekken een internetradio.
    Alleen in de auto mis ik mijn zenders.
    Waarom zijn er geen zenders zoals de zeezenders in de jaren 70 die een gevarieerd pakket muziek aanbieden. Muziek in allerlei talen (ook Frans en Duits etc.) en genres (ook countrymuziek, rock, reggae etc.). Dan wel muziek die voor grote groepen luisteraars goed te waarderen is.

    • Tja, je moet radio maken voor de doelgroep die naar de radio wil luisteren en niet voor de de doelgroep van de adverteerders de welbekende 20-49 groep die alleen maar eenheidsworst wil.
      Kortom inzetten op 50+.
      Helaas krijg ik media ondernemers niet warm voor het idee, niemand wil meer een nieuwe zender beginnen en zeker geen echte oldies – classic radio formule.

      De NPO zit ook zo fout als maar kan door Radio 5 niet op het FM net van 3FM te zetten, ook daar plat commercieel denken.

      De commerciele FM zit weer voor jaren in het slot met een corona verlenging, de regionale FM wordt opgekocht door de landelijke zenders (kavel B05 – Q Music , geheel in strijd met de wet, maar de regels zijn zo slecht dat het toch kan)

      Wat overblijft zijn een paar Micky Mouse zendertjes op de AM, de compleet verguisde middengolf, inderdaad door diezelfde plat commercieel denkende gasten.
      Helaas zijn de meeste AM hobby zenders niet echt geweldig, dus we houden onder de streep niets over voor de echte, wat oudere, radio liefhebber. De grote groep die zich voeger suf luisterde naar Veronica en Noordzee.

      Met echte dj’s inderdaad.

      • Van ‘Mickey Mouse zendertjes’ weet jij natuurlijk alles van, Ruud. 😉 Punt is dat jullie ouwe, verzuurde zeezender-dwepers met veel te weinig zijn dat er ooit nog een aparte zender voor wordt opgetuigd, daar gaat vrijwel niemand naar luisteren, kost alleen maar (veel) geld. En er zijn heel veel internetstations met golden oldies (en er is toch ook nog 182 TV van Adje Bouman?) en veel andere ouderen luisteren met veel plezier naar Radio 5, niet voor niets hebben ze zo’n groot marktaandeel. In de ether hoeven ze niet, die mensen zitten allemaal thuis op de bank via de kabel te luisteren. En iemand als Lex Harding met een groot hobby-vermogen op de bank, die ziet het oude Veronica-schip liever afzinken in de Noordzee dan dat ie nog een stuiver in een nostalgische oldieszender gaat stoppen. Game over Ruud. Kijk liever vooruit de laatste jaren, voor je het weet is alles voorbij.

        • Je spreekt jezelf tegen, Radio 5 heeft flink marktaandeel, bijna 3 x zo groot als 3FM.
          Dus wel degelijk interessante doelgroep, en zeker als je naar samenstelling bevolking kijkt, bijna de helft is 50+ https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/bevolkingspiramide

          En waarom kan 3FM en 538 en al die andere hitzenders niet zonder FM, de doelgroep luistert toch digitaal. Op Internet zijn meer CHR stations te vinden dan oldies zenders. Maar nee, al die hitzenders willen nodig op FM blijven, daar zullen ze een goede reden voor hebben. Dezelfde reden waarom oldies zenders ook op FM moeten, R5 voorop.

          Er zijn zelfs meer hitzenders op TV dan oldies stations, dus dat argument is ook kul. Overigens is het 192 TV.

          En met een schip heeft dit alles niets te maken. Lex Harding begon niet voor niets LXClassics, maar helaas alleen on line.

          • Wat klets je nu allemaal. Ik zeg juist dat Radio 5 het heel goed doet, zonder FM, want is ook niet nodig voor deze doelgroep, alleen jij en nog wat zeezender-adepten, in jouw woorden ‘de echte radioliefhebbers’ willen kennelijk niet naar Radio 5 luisteren en willen al tientallen jaren een nieuwe FM-zender voor hun nostalgische noden. Nou Ruud, zoals ik probeerde te zeggen, dream on.

            (Heel leuk nu die gratis live-stream van De Vrienden van Amstel Live. Super en ik denk tegen het miljoen, ja, je leest het goed, tegen het miljoen kijkers voor een muzikale live-stream van eigen bodem. Je kan nog inchecken als je snel bent.

            https://www.amstel.nl

            En je reageerde op mijn reactie over Ruud den Langen, maar je ging nergens in op wat ik schreef. Dan houdt het op.

  3. Ik ken ‘mediaspecialist’ Ruud de Langen niet, wil ook zo houden, maar verstand van radio heeft ie in ieder geval niet. Je kan wel van alles aan onzin roepen waarom 3FM terugloopt, zoals hij doet, maar de enige reden dat 3FM is weggezakt, is dat jongeren geen interesse meer in radio hebben, die luisteren liever naar Spotify, of kijken naar YouTube. En ook nog bizar, De Langen beweert dat Marieke Elsinga en Bram Krikke geen echte radio-dj’s zijn, want ze zijn te zien op tv en populair op sociale media. Ja, Ruud, dat komt omdat ze als radio-dj zijn begonnen en dat nog steeds zijn! Next.

    ( Nog zo’n dwaallicht en onbenul is Buma Cultuurbaas Frank Helmink. Op nu.nl lees ik vandaag dat het hem niet zou verbazen als de export van de Nederlandse muziek over 2020 een daling van 70 procent zal gaan laten zien vanwege de corona-crisis. ‘Daar hebben we mee te dealen’. Hoe komt dit dwaze orakel daarbij? Ondanks corona is de muziekverkoop en -export natuurlijk gewoon doorgegaan, misschien juist wel gestegen, dankzij corona, wat mij niet zou verbazen. Ook een man zonder enig verstand van zaken. Next. )

  4. Wanneer ben je eigenlijk een mediaspecialist?
    Ik ben een mediageneralist; ik luister naar radio (op am , fm, DAB+ en Internet), ik kijk naar tv (ook naar Netflix), ik heb een (digitale) krant en doe aan Facebook
    Heb ik nu ook verstand van de media en kan/mag ik ook reacties geven?

  5. Ruud de Langen moet je vooral niet serieus nemen. Een oude man die af wil rekenen met zijn oude Talpa maatjes. Wat een ondermaatse column. De man heeft nog nooit iets in radio gedaan en dit is net zo interessant als dag mijn lokale slager een column erover schrijft dus.

    • @Bibob, waarom zou je iets in de radio gedaan moeten hebben om er een oordeel over te kunnen hebben? De funktie van een radioprater is ongeveer dezelfde als die van een servicebalie medewerker in een warenhuis.

  6. Een gouden tip voor Spotify, om definitief DE killer app te worden van de radio. Dan ben ik eindelijk verlost van DJ’s die denken dat ze belangrijk zijn.
    Gewoon rond elk uur de nieuwsberichten laten horen.
    Dan maak je je eigen spotify lijst, met nieuws, heb je je eigen privé radio.

    En werkt dit? Het is grandioos. Ik heb mijn eigen privé radio met mijn muziek en nieuws. Helaas nog niet via Spotify. Maar nu nog via het gratis programma zarastudio.es en het nieuws van radionieuws.nl
    Veel plezier, groetjes aan de dj’s.

    • Je hebt helemaal gelijk.
      Naar muziek luisteren zonder het oeverloze gepraat van dj’s met sidekicks, weermannen(vrouwen), nieuwslezers etc.
      Muziek wordt ook nog even gedraaid, omdat een heel uur volpraten wel heel veel is voor de luisteraars.

    • Probleem is niet dat de radiopraters zichzelf belangrijk vinden. Probleem is dat zij een schandvlek zijn voor de radio. En daar handelen zij naar.

  7. Ik vind het verhaal negatief. Het probleem is dat over het algemeen de oudere generatie dj’s nog steeds te veel plek in neemt, waardoor de jongere dj’s er moeilijk tussenkomen. Op NPO Radio 2 zouden Rick van Velthuysen, Giel Beelen en Rob Stenders plaats moeten maken. Zij zijn vervangbaar. Jeroen van Inkel en Ruud de Wild behouden voor de zender, omdat zij het verschil nog steeds maken. En de programmering verder invullen met vooral jongere dj’s. We kunnen dan goed beoordelen of er jongtalent is, of niet.

    Bij de commerciële radio zijn de jongere dj’s misschien te veel ingekapseld, de afgelopen jaren. Talent is daardoor mogelijk niet goed op te merken.

  8. We verzanden hier in allerlei discussies over ‘vroeger’ en ‘nu’ die zinloos zijn omdat we appels en peren met elkaar vergelijken. Gemakshalve aannemend dat muziekradio ergens in de 60s ontstond (in Europa), hadden we vervolgens 3 decennia zo’n beetje hetzelfde idee hoe de muziekradio dan wel zou moeten klinken (norm). (Iedereen vond van Inkel in de 80s een prima jock, hij voldeet aan die norm). Belangrijk: Radio was de enige manier om muziek te luisteren / te ontdekken in die periode. De belangrijkste reden om muziekradio te luisteren in die periode was dan ook, hoe verrassend, de muziek!. Een slechte dj met goede muziek scoorde ook nog best in die periode. Dat is nu helemaal veranderd, muziek beluisteren / ontdekken is nu niet meer exclusief voor de radio, dus moet de radio wat anders gaan doen. Dat heeft zich ontwikkeld in het huidige ‘entertainment’-radio, met de Marieke’s en Dane’s van deze wereld. Die norm is veranderd! Huidige radio naar huidige norm is prima. Naar oude norm is huidige radio waardeloos. Oude norm nu hanteren: zinloos. De oude radiovorm is dood, heel jammer, ik houd / hield ervan, met die nieuwe norm heb ik niets. Maar het oude komt niet terug, die mag je nog gaan bezigen bij behoefte voor een handjevol luisteraars op een internetstationnetje of low power AM zendertje.

  9. Echt stop nou een keer patrick met deze onzin allemaal je bent zo gefrustreerd niet geloven gewoon een zielig mannetje je radioshows waren ook zeker niet van behoorlijk niveau ik vind je echt een ongelofelijke janksmoel niemand hoeft jou nog maar je spreekt wel continu je fatwa over alles uit ga gewoon wat doen met je leven man man

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*