Volgens mediaspecialist Ruud de Langen is er in de radio-industrie weinig creativiteit en vernieuwing te bespeuren.
In een recente Adformatie-column schrijft hij: ‘Het is eigenlijk ongelooflijk dat de radiostations in het algemeen de creativiteit van een bejaarde notaris tentoonspreiden. We hebben al een Top 2000. Zullen we een Top 1000 doen? Nee een Top4000 is er nog niet! Of een Top500? Het lukt de radiodirecteuren niet buiten hun radiomuurtjes te koekeloeren en het allesbepalende scherm eens verder te onderzoeken. De schermen en schermpjes waar echt iedereen dagelijks mee interacteert.‘
Audiovernieuwingen zoals iTunes en Spotify of succesformules, zoals Carpool Karaoke, Pass the Mic zijn niet door radiomakers bedacht. En de meest populaire podcasts komen niet van een radiostation. Ook Clubhouse komt niet uit de koker van een radiomaker.
De Langen: ‘Waarom zijn de radiostations niet met Clubhouse gekomen om via het scherm echt contact met hun luisteraars te maken. En als Clubhouse er dan is, waarom zijn de radiostations zo laks met het creëren van een plek daarop? En zo kunnen we nog wel even doorgaan.’
Volgens hem komt het doordat de meeste radiomakers zo verliefd zijn op hun eigen radiodingetje’ dat ze stekeblind zijn geworden voor vernieuwing. De Langen: ‘Hun vleugels worden steeds kleiner, het worden loopvogels. Radio wordt de Dodo. Opgevreten door digitale varkens en ratten.’
Bron: Ruud de Langen wordpress
Hij heeft zeker een punt maar het ligt niet helemaal aan de radiomakers zelf. Dit word van bovenaf gecreëerd en zodra je buiten de kaders kleurt word dat meteen afgestraft. Dat komt o.a. door de totaal overbodige en veel al geen radio achtergrond (of liefde voor het medium) hebbende managers.
Kijk naar de zenders onder De Mol. Alleen de centjes zijn leidend.
De voorloper van itunes en spotify was… de jukebox. De jukebox was vervolgens de inspiratie voor todt storz in america om een top40 format te maken voor zijn stations. En om de luisteraars te betrekken kwam er nieuws, quizzen, spelletjes, live concerts etc… Carpool karaoke is bedacht voor tv (ik dacht door james corden) Een van de pioniers van podcasts is Adam Curry… een radioman. Daarnaast.. podcast zijn een nog niche markt. De toekomst van audio is video roept meneer in zijn column. Velen van ons kennen dat nog als de oorspronkelijke MTV. (En wat is daar nog van over) Daarnaast gaat meneer compleet voorbij aan het feit dat radio het meeste beluisterd wordt als behang, terwijl we andere dingen aan het doen zijn. Mag het creatiever? Jazeker! In de beste vorm is het theatre of the mind een beleving die een band schept met de luisteraar. Vroeger bleef je thuis voor de top 40. Vooral om de nieuwe nummers the tapen). Itunes en spotify maakten overbodig. Maar de algoritmes zijn vaak ook een beperking om nieuwe dingente ontdekken. Radio kan daar zeker een rol spelen.
Ruud was in zijn tijd als directeur van mediabureau Mindshare koning in de media. Durfte ook alles te zeggen aangezien exploitanten zeer afhankelijk van hem waren. Toen kwam hij als ‘creative officer’ in dienst van Talpa. Op creatief en zakelijk vlak kwam daar weinig van terecht en hield zijn baan op. Het is dan nu hij weer bureau-directeur is wel heel makkelijk van hem om nu weer tegen een mediasector aan te schoppen waar hij zelf onderdeel van is geweest.
Dat radio een oud medium is wisten we al. Hij had in tijden van Talpa daar verandering in kunnen brengen. Als dat niet lukt dan had hij zelf eieren voor zijn geld moeten nemen en niet op die goed betaalde positie moeten blijven zitten totdat de bijl valt.
Ruud de Langen, ik weet niet wat hij allemaal in het verleden heeft gedaan naast Talpa, maar nu is hij ‘chief growth officer’ bij een of ander creatief reclame-netwerk. Nou dan weet je het wel, Ruud is zelf ook niet de uitvinder van Big Brother of het zwarte garen.
Maar radio van nu is volgens hem niets meer, een deejay die een praatje tussen de plaatjes doet? Achterhaald, een deejay moet op tv en moet wat met video op de radio doen, wat precies schrijft Ruud niet, net zoals hij over zoveel andere dingen alleen maar wat roept maar geen concrete oplossingen weet hoe jongeren weer aan de radio te binden. Clubhouse wordt niet ingezet? Jawel hoor, Giel Beelen experimenteert ermee, maar ik vind het geen succes, net als dat die hele hype ook al weer op z’n retour lijkt. De radio levert niet de populairste podcasts? Nou en, de NPO is wel verreweg de grootste en breedste podcastproducent met veel kwaliteit. Al die radiofossielen bedenken zelf maar niets. Nee, na de uitvinding van Raad de Plaat en 50 Pop of een Envelop is er niets meer door de radio uitgevonden, maar moet dat dan?
Heeft het wel zin om de radio zogenaamd ‘heruit te vinden’ voor jongeren, en hoe dan Ruud? Hij weet het kennelijk ook niet en eindigt zijn borrelpraat met ‘de toekomst van radio niet audio maar video is.’
@Fred
Aanschoppen tegen een mediasector waarvan je zelf deel hebt uitgemaakt is logisch. Of verwacht je dat de omslag door een metaalbewerker of winterschilder wordt bewerkstelligd. Een grote verandering en stimulans voor meer creativiteit hoef je van Talpa niet te verwachten. het gaat daar om de pegels.
ja Dave, radio durft niet meer de vedette te zijn, dat is het probleem.
Wanneer je vroeger naar Veronica of 10 of Luxy of Seven of Gold luisterde was dat niet louter omwille van de muziek. Boude uitspraak, ik weet het. Maar wat ik bedoel is dat je er uiteraard wel lekkere muziek van verwachtte, bij voorkeur veel van je favoriete genre of artiest, maar je luisterde niet om echt die platen te horen. Die kocht je immers, of ruilde je op tapes, of luisterde je in het clubhuis op de jukebox. Naar de radio luisterde je omwille van de beleving, omdat je er geanimeerd werd en een deel van een groep werd.
Wanneer je zo’n set op Tomorrowland ziet, ontwaar je ook een soortement hogepriester die een hoop volk meesleept en bespeelt. Ik kan me niet voorstellen dat die duizenden carnavalisten en bikinibabes die daar staan te joelen veel meer dan 10% van de gespeelde platen kennen. En dat doet er ook niet toe. Het moet uiteraard muziek in die sfeer zijn, en graag wat herkenbare deuntjes tellen, maar het gaat toch om de beleving waar al die mensen 200 euro veil voor hebben.
En zo is het ook met de radio.
Die wordt nu gemaakt door presentatoren en animatoren die wat – vaak zichzelf grappig vindend – leuteren en de heilige play list ondergaan want de luisteraar verwacht dat nummer en dat nummer… ’t zal wel. Die luisteraar verwacht justekes niks, behalve dan iets te beleven.
Maar boulevardradio (ik noem het maar zo naar dat RTL programma) is veel te banaal, abstract zelfs om voor beleving door te kunnen gaan.
Wat ik beweer is dat luisteraars snakken naar radiomakers die zelf artiest op de radio zijn (geen artiesten die boulevardradio komen maken, dat net niet) – pur sang – radiogebonden artiesten , die schaamteloos al die plaatjes als legoblokjes gebruiken om hun show mee te maken. Net zoals je best wel van een plaat kan genieten zonder de videoclip te moeten zien, hoef je heus geen beelden van verveelde boulevardradiomakers op je smartphone. Kan je beter die platen zelf effe spelen in de spotify-app. En voor het herhalen van wat je zelf op AD.nl las hoef je de radio ook al niet he.
Ik hoorde Francis en Patrick bewonderend terug kijken op de Veronica van de prille 80s. Wel die maakten m’n punt. Al die promo’s en promogirls waren er om een bepaalde sfeer, een bepaalde beleving te creëren.
Nu is alles strict en als het effe kan zelfs woke, en het beste waar ze qua beleving mee op de proppen komen is inderdaad zo’n top 0000.
Maar die is er omdat velen bij de radio zo’n top het toppunt van durven vinden. De rest chronometreren we wel effe.
“Audiovernieuwingen zoals iTunes en Spotify zijn niet door radiomakers bedacht”.
Nou en?
Dit is appels met peren vergelijkingen.
iTunes en Spotify zijn namelijk software pakketten om muziek via internet te verspreiden. Meer niet!
Zij maken zelf geen programma’s.
De CD en het cassettebandje zijn ook niet door radiomakers bedacht.
Het internet trouwens ook niet…..
Dat je radio niet meer spannend vind, OK.
Maar geen vergelijkingen maken die niet kloppen.
By-the-way, de top 2000 is uitgevonden door André van Duin in 1973 op Radio Noordzee Internationaal. Hij had er echter maar 1 uurtje per week voor…..