Einde oefening voor de radio? Nee hoor, denken Talpa Network en BNR Nieuwsradio. Met slimme datatechnieken hopen ze de radio persoonlijker, relevanter en dichtbij de luisterconsument van morgen te brengen. De radio van de toekomst wordt deelbaar en dat ‘All over the f*cking place’.
De radio bestaat in 2019 precies honderd jaar en net als bij TV maakt de radiowereld een flinke transformatie door. Het is al tijden niet zo dat luisteraars dagelijks naar één radiostation luisteren. Vijftig procent van alle Nederlanders luistert dagelijks naar radio via verschillende apparaten en diverse stations. En dat aantal dagelijkse luisteraars is al jaren stabiel. Er wordt wel flink gezapt tussen stations via FM, via de pc met internet of onderweg in de auto. ’s Morgens 538’s Evers staat op en in de middag Sky Radio of BNR Nieuwsradio. Zappen gebeurt ook als je gewoon de muziek op dat moment niet mooi vindt of tijdens reclameblokken.
Aanbod
Streaming van bijvoorbeeld online radio of podcasts is in opkomst en vervangt het aloude radio via FM of AM steeds meer. Ook onderweg in de auto. Geholpen door de steeds goedkopere en omvangrijkere databundels van de telecommers. Luisteraars krijgen zo meer aanbod van zenders, maar ook de mogelijkheid om zelf te bepalen wat ze op dat moment willen horen. Non-lineair heet dat in radiokringen, bijvoorbeeld via podcasts of nieuwe Voice-technieken. Met of zonder reclame. Reden voor Talpa Network om als pionier betrokken te zijn bij de nieuwe Google’s Voice Assistant. Vraag gewoon even aan Google om een radiostation op te zetten of een nieuwsuitzending terug te luisteren. Het gebeurt steeds vaker met speciale stemgestuurde apparaten zoals Alexa van Amazon of de Google Home. Maar via Google’s Voice app op je mobiel kun je ook stemgestuurde informatie opvragen en horen. De vier radiostations van Talpa Network (Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica) blijven lineair te horen via deze Voice apparaten, maar ook delen van uitzendingen zijn steeds meer beschikbaar. Met het nieuws van 538 wordt hiermee al testen gedaan. “De toekomst is dat luisteraars steeds meer losse items willen horen, daarom moet je distributie goed zijn. Daarover denken we na in onze distributiestrategie ‘All over the f*cking place’”, zegt directeur Brand & Online Jeroen de Bakker van Talpa Network. “We willen luisteraars makkelijk toegang geven tot onze merken en overal beschikbaar zijn. Aan het eind van de dag willen we dat luisteraars het meest naar onze zenders hebben geluisterd.”
Juke
Binnen Talpa Network is De Bakker ook medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de radio- en muziekapp Juke. Met Juke wil Talpa via een abonnement data van gebruikers verzamelen zodat luisteraars een muziekaanbod krijgen dat bij hun profiel past. Doel is een betere luisterervaring op te bouwen. Naast het horen van muziek zijn bij Juke ook alle radiozenders van Talpa te vinden. Onderzocht wordt of er behoefte is aan radiostations zonder reclame. De Bakker: “Data is belangrijk. We willen meer over de consument weten, zodat we een beter product kunnen aanbieden. Netflix is succesvol, omdat ze precies weten wat hun kijkers willen. Dat gaat ook bij radio gebeuren.”
Bij BNR Nieuwsradio in Amsterdam zien ze ook een veranderende luisteraar. De nieuwszender is al lange tijd bezig met ‘Voice’. Eerst is alle content beschikbaar gemaakt voor de stemspeaker van Alexa van Amazon, nu ook voor de Google Assistant. “Als je de Google Home om nieuws vraagt, dan krijg je automatisch het meest recente BNR-bulletin te horen. Ook onze podcasts zijn binnenkort beschikaar voor de Google Home.”
SMART-radio
BNR Nieuwsradio start vanaf maart 2019 met SMART-radio. Op basis van een persoonlijke playlist met eigen interesses stelt een systeem via de laatste datatechnieken je ideale radiostation samen en speelt het af. BNR test op dit moment de techniek met diverse testgebruikers. In maart moet het beschikbaar zijn. “Ik ben supertrots dat we SMART-radio in eigen huis hebben ontwikkeld”, zegt BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich erover. “We zijn het product met een zelfgebouwd algoritme nog aan het verbeteren. Vooral is veel data nodig en we trainen als het ware de computer. We brengen hiermee de content nog beter bij de juiste persoon en op het juiste moment. Ik vind dit een belangrijke aanvulling op onze huidige diensten.”
BNR is al actief met het aanbieden van delen uit radio-uitzendingen via podcasts of het produceren van unieke podcasts die niet op de radio komen. Het richtte begin dit jaar al een eigen podcast studio in, zodat serieus gewerkt kon worden aan audiocontent. Inmiddels luisteren maandelijks al meer dan een half miljoen mensen naar een van de podcast uitzendingen van BNR. “Wij richten ons op drukke ondernemende mensen. Zij kunnen onze uitzendingen of delen ervan zo overal heel makkelijk terug horen of luisteren naar unieke podcast op basis van eigen interesses.”
Geld verdienen
Kan er met de radio van morgen nog wel geld verdiend worden? “Ja,” denkt Talpa’s Jeroen de Bakker. “Het gaat naar gepersonaliseerde content, dus zal de radio steeds vaker met muziek-abonnementen aangeboden worden. Zoals wij met Juke doen. Daarnaast blijven we radio ook met reclame aanbieden.
Bij BNR Nieuwsradio worden veel podcasts al betaald door adverteerders. Maar ook wordt er luistercontent door bedrijven gesponsord. Met Podcasts schrijft BNR zwarte cijfers, een paar maanden na de start al. Fröhlich: “We kijken nog wel naar reclameblokken bij podcasts. Luisteraars vinden het irritant als ze zich eerst door een reclameblok moeten worstelen om vervolgens het item te kunnen horen. Het mooie bij podcasts zijn de zogenaamde ‘host read commercials’. Hierbij neemt de radiohost de commerciële boodschap mee in zijn presentatie. Dat is een erg prettige manier, die door luisteraars wordt gewaardeerd.”
Sjors Fröhlich is optimistisch over de toekomst: “Een paar jaar geleden was de radio bijna ten dode opgeschreven. Door ontwikkelingen als Voice, podcast en SMART Radio is radio of audio nog nooit zo populair geweest. Daar moeten wij op inspelen met voortdurende innovatie.”
Geef als eerste een reactie