In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: jurylid Pierre Papa.
2018 was het jaar dat podcasting echt door is gebroken. Uit recent onderzoek blijkt dat 2,2 miljoen Nederlanders naar podcasts luisteren. Is de podcastindustrie volgens jou daarmee volwassen?
Nee, dat is het pas als er een solide verdienmodel is en zolang de meeste makers nog gewoon vrijwillig bezig zijn is dit niet het geval. Maar dat de podcast als medium aan populariteit aan het winnen is valt niet te ontkennen.
Online Radio Award-ambassadeur 2018 Michiel Veenstra is begin dit jaar gestart met een KINK. Dit station is niet alleen online, maar ook via DAB te beluisteren. Is DAB een echte opvolger van FM of moeten we daar niet te veel van verwachten?
Wat mij betreft niet, maar de komende jaren zal het wel als prima alternatief gebruikt worden in de auto, voor zover mensen dit hebben, de gehele radiobranche heeft immers een financiële afspraak en dus ook verplichtingen aan de overheid.
Tijdens de Online Radio Day is ‘het verdienmodel’ één van de centrale thema’s. Welke verdienmodellen voor online stations en podcasts zijn volgens jou het meest kansrijk?
Wat je steeds meer krijgt is dat contentmakers zelf een platform beginnen waar je voor een aantal podcast moet of kunt betalen. Backme.org is daar bijvoorbeeld pas mee begonnen en dan speciaal voor opiniemakers, zoals jan Roos, Syp Wynia en Jan Dijkgraaf. Dat is een beetje te vergelijken met het je abonneren op een leesmap, zoals dat vroeger ging in Nederland. Daarnaast is de NPO ook steeds meer actief met podcasts maar die zijn en blijven gratis toegankelijk. Als je dus al radiomaker bent bij bijvoorbeeld NPO Radio1 kun je dat gewoon erbij doen in de baas z’n tijd en op kosten van de staat.
Gaan podcasts in de toekomst een zware concurrent worden van de landelijke radio?
Volgens mij gaan podcasts en streaming radio steeds meer naar elkaar toe groeien, tenminste als grote mediabedrijven als Talpa Network en de Persgroep daar op tijd bij zijn want op dit moment lopen we best achter op de ontwikkelingen van onze collega’s in het buitenland.
Uit recent onderzoek blijkt dat in de toekomst FM, streaming audio, online radio en podcast gaan meer samensmelten. Wat merk jij daar nu al van?
Best veel want samen met YPCA De Radiofabriek heb ik met mijn bedrijf Radiocoach vorig jaar The radio Project opgestart waarbij jonge radio en contentmakers nu bezig zijn met het innoveren van online radio. Hieruit is hun zelfbedachte mediamerk ZTACK gekomen en daarmee zijn ze nu alweer 4 maanden bezig. Uit hun eigen onderzoek onder 1200 respondenten via Instagram bleek dat jongeren tussen de 13 en 20 jaar al een heel ander luister- en kijkgedrag hebben. De hele dag naar radio luisteren is voor deze groep echt niet aan de orde. Muziek en videocontent is populair maar audio, zoals podcast helemaal niet. Toch vonden zij dit juist een missie om audio voor jongeren aantrekkelijk te gaan maken. Ze maken nu wekelijks podcasts over onderwerpen en met gasten die ze zelf interessant vinden en dat blijkt steeds meer aan te slaan bij hun beoogde doelgroep. Ze zijn er nog lang niet maar als je het vergelijkt met het aantal viewers van bijvoorbeeld YouTubers maar het begin is er en dat is ontiegelijk spannend.
In de Spreekbuis-podcast bespraken Patrick Kicken en Vincent Bijlo over het op radio of als podcast beschikbaar maken van tv-programma’s. Volgens hen konden veel talkshows vrijwel 1 op 1 in audiovorm omgezet worden. Geloof jij in een Pauw- of Jinek Podcast-podcast. Of bijvoorbeeld DWDD Radio?
Nee daar geloof ik echt niet in. Zeker niet 1 op 1. Als je zoals Vincent al je hele leven blind bent kan ik mij voorstellen dat je dit zegt want voor hem zijn alle praatmedia een soort radio. Maar als je gewend bent al je hele leven alles zelf te kunnen zien dan ontdek je bij het luisteren naar een talkshow al snel dat je wilt zien over welke flauwe YouTube-filmpjes er in die tv-studio zo hard gelachen wordt. Wel geloof ik in zoiets als een Wie is de Mol-podcast. Maar dan maak je een eigen audioformat met het tv-programma als basis en dat kan goed werken.
Momenteel worden de meeste podcasts op veel distributieplatforms gezet om een zo groot mogelijk bereikpotentieel te behalen. Toch wordt er ook steeds vaker gesproken over ‘exclusieve distributie’, waarbij een podcast maar op één plek te vinden is en daarmee meer waarde te genereren. Geloof jij in deze strategie?
Ja. En hand in eigen boezem want bij de radio doen we dat nog steeds niet goed. Het is echt leuk om te merken dat bijvoorbeeld radiomakers bij de grote landelijke radiostations nu podcasts maken die ook goed beluisterd worden maar dat zou eigenlijk via hun eigen radioapps en socials gepubliceerd moeten worden vind ik.
Je houdt de radiowereld internationaal goed in de gaten. Welke trends kunnen we op gebied van online radio en podcasting komende tijd in Nederland verwachten?
Hier in Europa zie je dat vooral in Groot-Brittannië op dit moment dat podcasts en andere content volwassen aan het worden is. Bij de Global Group, dat is de grootste radiogroep van de UK, hebben ze al heel veel geld geïnvesteerd om zelf podcasts te distribueren, geloof inmiddels al zo’n 1200. Ook bij de publieke BBC zijn podcasts inmiddels goed zichtbaar, bijvoorbeeld op hun mooie nieuwe app BBC Sounds. Ik verwacht dat partijen als de Persgroep en Talpa dit ook slimmer gaan aanpakken de komende 2 jaar.
Je bent ook radiocoach. Waar moet je als online radio- of podcast-maker aan voldoen om een succesvolle podcast of station te kunnen neerzetten?
Laat ik het even bij de basis houden want populair worden als doel is te dun. Het gaat om originele en makkelijk te beluisteren content. Voel je allereerst vrij om te brengen wat jij zelf het liefst wilt publiceren. Denk daarna goed na over de vorm waarin je dit wilt doen. Ga ik zelf een verhaal vertellen of toch liever een gast interviewen. En daarna bekijk je de technische kant van het podcasten, hoe monteer ik, welke apparatuur heb ik nodig enz. En ben je onervaren in het presenteren dan is het verstandig om eens wat basiskennis op te doen over communicatie en presentatie, ik ken nog wel een radiocoach..
Als Radiocoach ben je met je kantoor gevestigd in Hilversum. Is en blijft Hilversum ’the place to be’ voor radiomakers?
Zolang de meeste landelijke radiostations in Hilversum zijn gevestigd wel.
Kijk voor meer informatie op Onlineradioawards.nl
Dit interview is mede tot stand gekomen door ondersteuning van Stichting Hilversum Marketing.
Fotocredits: Dorina van der Graaff
1 Trackback / Pingback