Radiorakkers is genomineerd voor de “Innovatie van het leren Award PO” bin de IPON Awards.
Radiorakkers uit Best zet audio, radio en podcast in als leermiddel om kinderen meer te motiveren voor taal en ondersteunt leerlingen en leraren om te werken vanuit een beredeneerd aanbod mondelinge taalvaardigheid (spreken, luisteren en gesprekken voeren). Door met kinderen media te maken worden ze mediawijzer en werken ze aan hun (digitale) geletterdheid.
Onderzoek
Onderzoek wijst uit dat het leesonderwijs en de lessen rondom mondelinge taalvaardigheid beter kunnen. Zo heeft 40 procent van de onderzochte scholen geen doelen vastgelegd voor spreken, luisteren het voeren van gesprekken. Ook worden luisteropdrachten onderschat. Zo staat vast dat kinderen twee tot drie niveaus hoger mee kunnen denken en doen dan hun leesniveau zou toestaan.
Met de toename van mediagebruik is het maken van media met kinderen steeds belangrijker. Door radio en podcasts te maken met kinderen begrijpen zij beter hoe nieuws of reclame wordt gemaakt.
Kinderpodcasts
Het fenomeen podcast wint ook onder kinderen aan terrein en is een prachtig alternatief voor het terugdringen van het beeldschermgebruik. Daarom is Radiorakkers ook nauw betrokken bij het platform kinderpodcasts, een veilige luisteromgeving en voor kinderen, ouders, leraren en andere mediaopvoeders dat hen nieuwe mogelijkheden biedt om met kritische luistervaardigheden aan de slag te gaan.
Paul van Loon
Afgelopen zondag werkten we aan een nieuwe kinderpodcast: “Leesbeesten en Luistervinken” Daarin gaan kinderen in gesprek met kinderboekenschrijvers. Afgelopen zondag draaiden we een pilot met Paul van Loon. Deze samenwerking met Cubiss is in co-productie met Quotes en Questions en heeft als doel kinderen meer te motiveren voor het lezen. Bovendien is deze samenwerking uniek, omdat lezen en luisteren twee alternatieven zijn om het beeldscherm even opzij te zetten.
Nominatie Radiorakkers
Morgen worden de winnaars om 17.30 bekend gemaakt op de IPON in de Jaarbeurs Utrecht.
Geef als eerste een reactie