Vandaag start op alle Nederlandse publieke en commerciële radiostations de nieuwe campagne “FM wordt DAB+. Ben jij al om?”. De campagne laat zien dat in de afgelopen decennia digitalisering heeft gezorgd voor gebruiksgemak. Zo verving o.a. de OV-chipkaart de strippenkaart, de navigatie de wegenkaart en streamingsdiensten de videotheek. Het gebruik van FM neemt af. Zodra het aantal luisteraars via analoge FM is afgenomen tot 30% van de Nederlandse bevolking, zullen partijen in onderling overleg een datum vaststellen waarop FM wordt afgeschakeld.
Mensen luisteren steeds meer digitaal naar de radio. In de meest recente NLO cijfers (december 2020/januari 2021) zien we dat 38,3% van de beluistering via internet en DAB+ gaat, dit was een jaar eerder nog maar 33,5%. Gemiddeld over 2020 werd 11,2% via DAB+ geluisterd en 24,6% via internet. Luisteren via FM/Kabel nam af tot 56,7% in december 2020/januari 2021. Dit was 60% in dezelfde periode een jaar eerder (bron NLO/GfK).
Inmiddels zijn bijna 2,5 miljoen DAB+ radio’s (inclusief automotive) verkocht en 72% van de nieuw verkochte auto’s reed met DAB+ standaard aan boord de weg op. Sinds 20 december 2020 is de Europese richtlijn van kracht dat alle nieuw verkochte auto’s standaard zijn voorzien van digitale radio DAB+. (bron: GfK/WorldDAB tm 2020 | JATO Dynamics, tm 2020)
Het persbericht meldt: “Mensen luisteren graag naar het grotere aanbod dat op DAB+ te horen is in vergelijking met de FM. Met de start van een nieuwe landelijke DAB+-multiplex, gepland eind 2021, verbreedt dit aanbod. Ook steeds meer lokale omroepen zenden uit via DAB+. Bij grote retailers bestaat het radio-aanbod uit gemiddeld 90% digitaal (DAB+, IP en/of hybride), waardoor het aantal radio’s met alleen FM als ontvangstmogelijkheid zich steeds meer uit faseert.”
Paul Römer, Voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL en Managing Director Radio en Televisie Talpa Network : “Het ligt in de lijn der verwachting dat in de komende 5 tot 8 jaar steeds meer luisteraars via digitale devices naar de radio gaan luisteren. Met deze nieuwe campagne die door alle stations wordt uitgezonden, maken we mensen hier steeds meer bewust van.”
Geef als eerste een reactie