Rapport ‘Een blik op de toekomst van het nieuws’ verschijnt op 1 oktober

Grootschalig onderzoek naar jongeren, nieuws en sociale media

Het nieuwsgebruik van jongeren vormt een venster op de toekomst. Op welke manieren informeren jongeren zich over belangrijke gebeurtenissen in de wereld? Zijn jongeren nog geïnteresseerd in nieuws? Welke nieuwsmerken komen ze tegen op sociale media? En: wat vraagt het van nieuwsmedia en mediabeleid om een onafhankelijk nieuwsaanbod voor de toekomst te waarborgen? Op dinsdag 1 oktober a.s. verschijnt het onderzoeksrapport ‘Een blik op de toekomst van het nieuws’. Ook organiseert het Commissariaat voor de Media die dag een symposium voor beleidsmakers, nieuwsmakers en andere geïnteresseerden over de uitkomsten en aanbevelingen uit het rapport.

Jongeren maken steeds minder gebruik van traditionele media, en steeds meer van sociale media. Ook als het gaat om nieuws. In eerder onderzoek van het Commissariaat, zoals het Digital News Report Nederland 2023 en 2024, werden – naast dalend gebruik van nieuws – ook indicaties gevonden voor dalende nieuwsinteresse onder jongeren. Ook werd een dalend vertrouwen in het merendeel van het nieuws gevonden onder degenen die sociale media als voornaamste nieuwsbron gebruiken. Onder hen zijn veel jongeren. Voor het Commissariaat vormde dit aanleiding te onderzoeken hoe het veranderende nieuwsgebruik én het toegenomen belang van sociale media invloed hebben op het informatiegebruik van jongeren. In hoeverre heeft dit consequenties voor de positie van journalistiek als bron voor informatie? En wat er nodig is om een pluriform en onafhankelijk medialandschap te behouden?

Het onderzoekstraject bestond in de eerste plaats uit een grootschalig vragenlijstonderzoek onder jongeren van 16 tot en met 24 jaar. Met daarin specifiek aandacht voor de rol die sociale media spelen in hun leven en de gewoontes die zij hebben ontwikkeld om zich op de hoogte te houden van wat er speelt in de wereld. Om een vergelijking mogelijk te maken met een oudere generatie is de vragenlijst ook voorgelegd aan 40- tot en met 65-jarigen: de leeftijd van veel ouders van deze jongeren en bovendien de leeftijd van veel (senior) nieuws- en beleidsmakers. Naast een uitgebreid vragenlijstonderzoek zijn de aanwezigheid van nieuwsmerken en andere initiatieven die nieuws verspreiden op verschillende sociale media in kaart gebracht. Ook zijn de onderzoekers in gesprek gegaan met nieuwsmakers over de keuzes die zij maken in hun aanwezigheid op sociale media, en over jongeren als doelgroep.

Symposium ‘Jongeren, nieuws en sociale media:
hoe bereiden we ons voor op de toekomst?’

Op dinsdag 1 oktober organiseert het Commissariaat voor de Media in Amsterdam het symposium ‘Jongeren, nieuws en sociale media: hoe bereiden we ons voor op de toekomst?’. Tijdens dit symposium (gastenlijst op uitnodiging) praten nieuwsmakers, beleidsmakers en wetenschappers onder leiding van moderator Jeroen Smit verder over de uitkomsten en aanbevelingen uit het onderzoek.

8 Comments

    • Misschien kunnen de kwalitatief zeer hoogstaande dames en heren beginnen met de Jongelui die zo smachten naar nieuws beginnen met het nieuws te geven of is dat wat de dames en heren bedoelen het nieuws geven en brengen naar de smachtende jongelui. Wat denken ze van deze. Informatie over wat er in Europe gebeurt of is dat te moeilijk of beter onwelgevallig voor de jongelui. https://youtu.be/dOPwABQuy3k?si=Yaxf4AnnqSLNUT40 ik heb begrepen dat de redactie én eindredactie van het nos journaal wordt gereorganiseerd om nog beter de hoeksteen van het nieuws,Leeflang te zijn

  1. Heel belangrijk is de individualisering binnen het gezin. Tot nog niet zo lang geleden kregen jongeren nog wel het een en ander mee als hun ouders naar het nieuws keken of de krant lazen. Dat gebeurt nu niet meer. Ze zitten allemaal op hun eigen telefoon. Veel jongeren hebben een gebrek aan algemene kennis en nieuwsonderwerpen.

  2. Komt ook door de jaren die we achter ons hebben liggen. Niemand geloofd het nieuws meer voor 100%. Het was en is zo’n warboel van alle meningen door figuren die zeggen alleen de feiten te vertellen maar niet geloofd werden en andersom werden die criticasters dan weer niet gehoord en geloofd waardoor polarisatie de overhand nam . Vind je het gek dat de doelgroep zich gaat vervreemden van het nieuws dat is niet enkel bij jongeren het geval maar bij volwassenen. Die kijken ook steeds minder vaak het nieuws en laat staan talkshows met een wirwar van meningen waar je niets mee kunt.

    • Feiten worden gewantrouwd omdat mensen het niet met de feiten eens zijn. Ze willen net als de ‘elite’ ook gehoord worden, maar wat vertellen ze dan? Dat asielzoekers de schuld zijn van alles en dat de rookworst voor de boerenkool goedkoper moet. De helft van het volk kon de troonrede niet volgen omdat ze niet begrepen wat er werd gezegd. Domheid en onwetendheid gaan hand in hand. Een feit en geen mening is dat niet Wilders ervoor zorgt dat de zon schijnt.

      • Maar feiten hoeven geen feiten te zijn. Het zijn de feiten van mensen die roepen dat het feiten zijn maar dat maakt het per definitie nog geen feit. En dat is…een feit. De mensen weten gewoon niet meer wie of wat te geloven en daar botst het. En het dan als domheid weg te zetten daar komt dan een stukje polarisatie om de hoek kijken en worden mensen weg gezet in hokjes.

      • Redelijk ongenuanceerde reactie. De helft kon de troonrede niet volgen.wat een onzinnige opmerking. Over polariseren gesproken. Hier heb je er een. Domheid en onwetendheid gaan hand in hand dat klopt zeker bij jou Jordie. Het is niet zo Jordie dat je maar zo de helft van de Nederlandse bevolking kan beledigen want, ik ga je nu beledigen daar mis je een beetje IQ voor. Ik schat ergens in de 80.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*