Rapport ‘Een blik op de toekomst van het nieuws’ verschijnt op 1 oktober

Grootschalig onderzoek naar jongeren, nieuws en sociale media

Het nieuwsgebruik van jongeren vormt een venster op de toekomst. Op welke manieren informeren jongeren zich over belangrijke gebeurtenissen in de wereld? Zijn jongeren nog geïnteresseerd in nieuws? Welke nieuwsmerken komen ze tegen op sociale media? En: wat vraagt het van nieuwsmedia en mediabeleid om een onafhankelijk nieuwsaanbod voor de toekomst te waarborgen? Op dinsdag 1 oktober a.s. verschijnt het onderzoeksrapport ‘Een blik op de toekomst van het nieuws’. Ook organiseert het Commissariaat voor de Media die dag een symposium voor beleidsmakers, nieuwsmakers en andere geïnteresseerden over de uitkomsten en aanbevelingen uit het rapport.

Jongeren maken steeds minder gebruik van traditionele media, en steeds meer van sociale media. Ook als het gaat om nieuws. In eerder onderzoek van het Commissariaat, zoals het Digital News Report Nederland 2023 en 2024, werden – naast dalend gebruik van nieuws – ook indicaties gevonden voor dalende nieuwsinteresse onder jongeren. Ook werd een dalend vertrouwen in het merendeel van het nieuws gevonden onder degenen die sociale media als voornaamste nieuwsbron gebruiken. Onder hen zijn veel jongeren. Voor het Commissariaat vormde dit aanleiding te onderzoeken hoe het veranderende nieuwsgebruik én het toegenomen belang van sociale media invloed hebben op het informatiegebruik van jongeren. In hoeverre heeft dit consequenties voor de positie van journalistiek als bron voor informatie? En wat er nodig is om een pluriform en onafhankelijk medialandschap te behouden?

Het onderzoekstraject bestond in de eerste plaats uit een grootschalig vragenlijstonderzoek onder jongeren van 16 tot en met 24 jaar. Met daarin specifiek aandacht voor de rol die sociale media spelen in hun leven en de gewoontes die zij hebben ontwikkeld om zich op de hoogte te houden van wat er speelt in de wereld. Om een vergelijking mogelijk te maken met een oudere generatie is de vragenlijst ook voorgelegd aan 40- tot en met 65-jarigen: de leeftijd van veel ouders van deze jongeren en bovendien de leeftijd van veel (senior) nieuws- en beleidsmakers. Naast een uitgebreid vragenlijstonderzoek zijn de aanwezigheid van nieuwsmerken en andere initiatieven die nieuws verspreiden op verschillende sociale media in kaart gebracht. Ook zijn de onderzoekers in gesprek gegaan met nieuwsmakers over de keuzes die zij maken in hun aanwezigheid op sociale media, en over jongeren als doelgroep.

Symposium ‘Jongeren, nieuws en sociale media:
hoe bereiden we ons voor op de toekomst?’

Op dinsdag 1 oktober organiseert het Commissariaat voor de Media in Amsterdam het symposium ‘Jongeren, nieuws en sociale media: hoe bereiden we ons voor op de toekomst?’. Tijdens dit symposium (gastenlijst op uitnodiging) praten nieuwsmakers, beleidsmakers en wetenschappers onder leiding van moderator Jeroen Smit verder over de uitkomsten en aanbevelingen uit het onderzoek.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*