Reclame Code Commissie (RCC) wil in de toekomst de regels omtrent reclame in vlogs verduidelijken.
Sinds januari 2014 staan er regels voor vloggers in de Nederlandse Reclame Code. De Reclamecode Social Media is bijna drie jaar geleden geïntroduceerd door het adverterend bedrijfsleven omdat het voor consumenten soms onduidelijk is dat bedrijven betalen voor berichten, blogs en vlogs op social media of op een andere manier hierbij betrokken zijn. De Code verbiedt deze praktijk niet, maar verplicht vloggers wel hier eerlijk over te communiceren, bijvoorbeeld door te vermelden dat zij een product gratis hebt gekregen, betaald bent door de adverteerder.
De Reclame Code Commissie ontvangt sinds de inwerkingtreding van de Reclamecode Social Media vooralsnog weinig klachten. Dit kan ermee te maken hebben dat nog niet iedereen er bekend mee is dat er regels zijn voor vloggers en dat je kunt klagen bij de Reclame Code Commissie. Het vergroten van de bewustwording van de regels en de klachtenmogelijkheid is dan ook een belangrijk aandachtspunt voor RCC.
Geef als eerste een reactie