‘Reclamespotjes moeten veel korter’

Commercials moeten veel korter: van gemiddeld dertig seconden terug naar twintig seconden, zo bepleit Frank Volmer, directeur van de Ster, meldt Adformatie.

Het verkorten van de basisspotlengte voor tv-commercials betekent dat er in dezelfde tijd tussen programma’s meer bedrijven ruimte krijgen. Jarenlang was de standaard voor een tv-reclame die halve minuut, maar de trend van kortere boodschappen voor consumenten is niet meer te negeren, aldus Volmer.

In reclame- en marketingvakblad Adformatie stelt Volmer dat de impact van een spot van twintig seconden niet veel minder is dan die van dertig seconden. Een kortere spot is ook een wapen tegen recente prijsstijgingen. Door de basisspotlengte te verlagen, passen meer commercials in een tv-blok, waardoor meer aanbieders zichtbaar worden en het prijsverschil teruggegeven kan worden aan de klant.

De twintig-seconden spots zijn bovendien beter geschikt voor andere platforms zoals Facebook en Instagram. Toch krijgt Volmer enige kritiek van marketingspecialisten, die stellen dat niet alle boodschappen in twintig seconden te vatten zijn.

De reclameopbrengsten op de publieke zenders worden uitgekeerd aan het ministerie van OCW, dat hiermee de NPO financiert.

9 Comments

  1. Kortere reclamespotjes betekent ook nòg meer spotjes in een reclameblok…Die reclameblokken zullen wellicht dezelfde lengte aanhouden zoals het nu is.

    • Niet alleen de spotjes zijn te lang, maar vooral de reclame blokken

      Voorstel
      Halvering lengte spots,
      Halvering blokken
      Verdubbeling seconde prijs.
      De omzet en kosten blijven nagenoeg geloof,
      Maar de kijker luisteraar is de winnaar.
      Maar de adverteerders ook, want de spots zullen meer aandacht krijgen en meer mensen bereiken wegens minder weg zap gedrag.
      Allemaal tegelijk reclame uitzenden werkt maar deels er is altijd wel een zender binnen handbereik zonder reclame.

    • “Het verkorten van de basisspotlengte voor tv-commercials betekent dat er in dezelfde tijd tussen programma’s meer bedrijven ruimte krijgen.”
      Heb je dan echt niet verder gelezen dan de titel?

  2. Waarom net zoals ik globaal via mijn schotel De vele Duitse publieke/Deelstaat Omroepen kan ontvangen,en totaal Reclame vrij,zonder de vervelende Reclameblokken.Maar de Duitse inwoners betalen wel 60 Euro per 3 maanden voor hun verplichte-omroep-bijdrage.En dat geeft een rustige kijkgenot en beleving.

  3. Wat Volmer “vergeet” (want het interesseert hem niet) is dat steeds kortere commercials ook betekent dat de kwaliteit ervan steeds verder omlaag gaat. Minder ruimte voor “mooie” commercials, storytelling, humor, een aansprekende boodschap, en meer en meer mededelingen met zo vaak mogelijk de merknaam, aanbieding, en ander geschreeuw. De consument zapt steeds vaker weg.

  4. Mij maakt t niet uit hoeveel spits er in een blok zitten als de tijd maar gelijk blijft. Anders te weinig tijd om Tojdens de commercials koffie te zetten, de plaspauze te doen of even rond te zappen.. ps op internet mag je al blij zijn dat je 6 seconden commercial gezien wordt… tip voor de ster? Kun je er nog meer kwijt in een blok

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*