Regionale omroep voor 40% van het publiek belangrijkste nieuwsbron

[PARTNERBIJDRAGE] De redacties van de dertien regionale omroepen draaien op volle kracht in deze coronacrisis. We schreven er al eerder over. Primair om het nieuws te verzorgen door liveblogs, nieuwsupdates op de radio en uitgebreide nieuwsprogramma’s op televisie. Daarnaast zorgen ze ook voor verbinding, ontspanning, troost, advies en een luisterend oor. De regionale omroep is er in alle dorpen, steden en streken met nieuws van om de hoek of het bijzondere initiatief uit de straat. Uit onderzoek blijkt dat de regionale omroep voor maar liefst 40% van het publiek de (aller)belangrijkste nieuwsbron is. De groei van het gebruik van web en app met 60% onderstreept dit.

Regionale omroep de belangrijkste nieuwsbron voor 40% van het publiek
Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat de behoefte aan nieuws over de coronacrisis zeer hoog is. In alle regio’s in Nederland zien we dat gemiddeld bijna iedereen het belangrijk vindt om over de crisis geïnformeerd te worden. Ook blijkt dat de behoefte aan nieuws uit de eigen (directe) omgeving met gemiddeld zo’n 80% van het publiek, groot is. Tijdens de coronacrisis worden, gemiddeld in alle regio’s, regionale nieuwsmedia (televisie, radio, online en krant) zo’n 60% meer gebruikt dan normaal. Met eenzelfde percentage zien ook de regionale omroepen het gebruik van hun websites en app’s stijgen. De regionale omroep heeft in de regionale en lokale nieuwsvoorziening een belangrijke rol: In alle regio’s is bijna de helft van alle 18-75 jarigen, tijdens de coronacrisis, veel meer gebruik van de kanalen (televisie, radio, online en social media) van de regionale omroep gaan maken. De regionale omroep is een onmisbare schakel. Voor bijna 40% van de mensen is de regionale omroep de (aller)belangrijkste bron voor het nieuws rond het coronavirus uit de eigen (directe) omgeving.

Online groei van 60%
Het gebruik van web en app bevestigen het beeld van de regionale omroep als onmisbare schakel. Tijdens de coronacrisis heeft ons publiek de online berichtgeving massaal en intensief gevolgd. Op web en app waren meer bezoeken dan ooit tevoren en ook de social mediakanalen werden volop gebruikt. Het record wordt niet (alleen) veroorzaakt door de continue trendmatige groei van onze online kanalen. De afgelopen jaren is deze groei al gemiddeld met dubbele cijfers, maar de berichtgeving tijdens de coronacrisis doet daar nog een schep bovenop. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is het gebruik van web en app met een gemiddeld stijging van ruim 60% tot recordhoogte gestegen. In één maand heeft de regionale omroep op web en app ruim 220 miljoen bezoeken.

Samenwerking NOS
Ook de samenwerking van de regionale omroep met de NOS heeft een impuls gekregen. De lijntjes tussen de regionale omroepen, Bureau Regio en de NOS waren al kort maar het contact is nog intensiever geworden. Bij Bureau Regio komen elke dag wel tips binnen over mooie verhalen uit de regio. Eén zo’n verhaal was bijvoorbeeld de hartverscheurende documentaire die Manne Havinga en Daniël Godinho Veiga van RTV Oost maakten. De documentaire zette de schijnwerper op Hasselt, dat zwaar getroffen werd door het coronavirus. Maar daar speelt nog een andere strijd, die tegen het eenzaamheidsvirus. Het verhaal werd online met 120.000 views goed gelezen en de makers zaten ’s avonds bij Op1 op NPO1.

In deze tijd heeft Bureau Regio een uitwisselaar zitten, zodat er nog meer content uitgewisseld wordt. Je ziet nu vooral heel veel materiaal van de NOS naar de regionale omroepen gaan. In de liveblogs over corona bij de NOS zitten ook regelmatig verhalen uit de regio. De regiojournaals gingen wekenlang alleen maar over corona. De intensieve samenwerking met de NOS en de uitwisseling van artikelen heeft ook een bijdrage geleverd aan het record in gebruik van websites en apps van de regionale omroep.

Lief en leed uit de achtertuin
De grote stijging in gebruik van web en app is bij alle omroepen zichtbaar. Niet alleen de omroepen uit de regio’s die zwaar(der) getroffen worden door de coronacrisis zien het gebruik van de website en de app naar recordhoogte stijgen. Bij alle omroepen is er in een liveblog op web en app niet alleen aandacht voor het grote en harde nieuws, maar juist ook voor het kleine nieuws. Onze journalisten zitten tot in de haarvaten van de samenleving, waardoor juist ook lokale initiatieven en lief en leed uit iedere achtertuin zijn terug te kijken, te luisteren en te lezen. Vaak zorgen juist ook déze verhalen voor mooie, ontroerende of kritische reportages op televisie of een gesprek op de radio. Het verhaal wordt op deze manier via alle kanalen, met ieder een eigen toon en publiekssamenstelling breed verspreid.

Onmisbare schakel
De redacties van de regionale omroep zijn de afgelopen maanden ondanks alle maatregelen hun (journalistieke) werk blijven doen: Radio maken vanaf zolder, nieuws schrijven voor het liveblog aan de keukentafel en interviews maken op straat op gepaste afstand met de microfoon aan een hengel. Het is niet voor niets. Hier is veel waardering voor. Door het harde werken voorzien journalisten en programmakers in de grote behoefte van het publiek. De online records en de stijging van het marktaandeel op de radio onderstrepen dit. In alle dorpen, steden en streken, in heel Nederland, is er tijdens de coronacrisis behoefte aan actueel nieuws en perspectief. De regionale omroep speelt een belangrijke rol en is een onmisbare schakel.

We schreven al eerder over het (journalistieke) werk bij de regionale omroep. Lees hier deel 1 en hier is het tweede deel (terug) te lezen.

4 Comments

  1. Nu nog een landelijke sturing, passend budget en die regionale directies om kleine omroepbaasjes opdoeken. Dan zal het een stuk duidelijker worden waar het geld aan op gaat. In mijn regio (RTVU) is het diep triest met de programmering. In het weekend is er zelfs geen nieuwsbulletin op tv!

    • En nieuws na 17.00 komt bij RTV Utr de volgende dag of na weekend pas in beeld
      Nine to Five journalistiek, jammer.

  2. Geen wonder, het Hilversumse besteedt ook maar bitter weinig aandacht voor de regio ( op een regio venster van 30 minuten na ) Hilversum slaat hier in de plank totaal mis, ze moeten wat minder buitenlands nieuws en Brussels nieuws brengen gaan en meer door Nederland trekken en de regio in gaan

  3. Als je jezelf maar lang genoeg op de borst blijft kloppen, ga je vanzelf geloven dat het goed is wat je doet.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*