De regionale omroep realiseert op radio een gezamenlijk marktaandeel van 9,1% (apr-mei’20). Dit betekent dat 9,1% van de totale luistertijd van alle Nederlanders van 10 jaar en ouder naar de dertien regionale publieke radiozenders gaat. In dezelfde periode vorige jaar (apr-mei’19) het marktaandeel van de regionale publieke radiozenders 8,6%. Dit blijkt uit de luistercijfers die door NLO/GfK zijn gepubliceerd.
De redacties van de dertien regionale omroepen draaien op volle kracht in deze coronacrisis. Primair om het nieuws te verzorgen door liveblogs, nieuwsupdates op de radio en uitgebreide nieuwsprogramma’s op televisie. Daarnaast zorgen ze ook voor verbinding, ontspanning, troost, advies en een luisterend oor. De regionale omroep is er in alle dorpen, steden en streken met nieuws van om de hoek of het bijzondere initiatief uit de straat. Dat dit zeer gewaardeerd wordt blijkt uit het aantal reacties via mail, telefoon of op sociale media, uit de stijging van bezoeken op web en app en nu dus ook uit de stijging van het marktaandeel op radio. De regionale omroep is een onmisbare schakel.
Wekelijks luisteren bijna 13 miljoen mensen (10+) naar radio. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 47 minuten per dag. De gemiddelde luistertijd van de luisteraars is 4 uur en 27 minuten.
(Bron: NLO/GfK, ma-zo 6-24 uur, 10+)
Geef als eerste een reactie