Regionale publieke omroep versterkt online positie

De sterke positie van de regionale publieke omroep wordt niet alleen meer via televisie en radio gerealiseerd, maar juist ook steeds meer online. De websites, apps en social media van de dertien regionale omroepen worden steeds vaker door het publiek gebruikt. Ook de samenwerking met de NOS heeft hier een rol in gespeeld. Televisie blijft de belangrijkste informatiebron van de regionale omroep.

Dat zijn enkele opvallende prestaties van de regionale omroep uit het RPO Jaarverslag 2018. Uit het RPO Jaarverslag 2018 blijkt dat de dertien regionale omroepen hun taak als publieke omroep hebben waargemaakt: Er zijn ruim 200 evenementen in de regio verslagen, meer dan 70 documentaires uitgezonden en ruim 100 werkervarings-/ stageplaatsen voor jong talent aangeboden.

Gerard Schuiteman, bestuurder Stichting RPO: “De omroepen hebben hun taak meer dan waargemaakt met waardevolle programma’s over nieuws, cultuur en evenementen in de eigen regio. Steeds vaker worden de online kanalen hier voor bekeken.”

De regionale omroep en de NOS zijn in 2018 nog nauwer gaan samenwerken. De nieuwsberichten van de dertien regionale omroepen hebben een vaste plek op NOS.nl en de NOS app. Schuiteman: “Ook in de NOS-journaals zijn de mensen en het nieuws van de regionale omroepen zichtbaar. Zo schuift op gezette tijden een nieuwslezer van een regionale omroep aan bij het NOS Journaal om het belangrijkste nieuws uit de regio door te nemen, waarbij er ook live geschakeld wordt met een regionale verslaggever. De ambitie is om de samenwerking in 2019 nog verder uit te breiden. Op dit moment loopt er ook een pilot met een eigen nieuwsuitzending ‘Kijk In De Regio’, die op werkdagen direct na het NOS 18 Uur Journaal wordt uitgezonden op NPO2. Dit sluit aan op het voornemen van het kabinet om regionale nieuwsvensters rond NOS Journaals te realiseren.”  

De RPO verenigt en vertegenwoordigt de regionale publieke omroep in Nederland. Alert en inspelend op ontwikkelingen die de regionale omroep aangaan op het gebied van politiek, journalistiek en media. De RPO bevordert samenwerking tussen de regionale omroepen onderling en met de landelijke en lokale publieke omroep. Door middel van kennisuitwisseling en innovatie versterkt de RPO de functie van de regionale publieke omroep. Met liefde voor de regio, zoals ook de titel van het concessiebeleidsplan luidt.

De RPO brengt ieder jaar een jaarverslag uit. In dit jaarverslag wordt verslag gedaan van zaken bij de RPO en de uitvoering van de publieke mediaopdracht op regionaal niveau door de regionale omroepen. Alle regionale omroepen maken daarnaast een eigen jaarverslag, die ze zelf publiceren.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*