In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Richard van de Crommert (Songfestivalkoorts).
Jouw podcast heet ‘Songfestivalkoorts’. Hoe lang duurt een songfestivalkoorts gemiddeld?
Voor de fans begint het vanaf 1 september alweer te kriebelen, omdat dat het seizoen weer begint. Liedjes die uitgekomen zijn vanaf 1 september, mogen geselecteerd worden voor het Songfestival. Vanaf januari worden de liedjes langzaam maar zeker bekend, dan kan ook de koorts toeslaan. Maar voor de meeste mensen duurt hun Songfestivalkoorts niet meer dan een paar dagen, die begint bij de halve finale van je land en duurt voort tot in de finale. En nog een dagje langer als je land wint.
Diverse mediapartijen hebben een verslaggever voor het Songfestival. Jij bent binnen enkele jaren dé Songfestivalwatcher van Nederland geworden. Hoe heb je dit gedaan, ondanks de zware concurrentie?
Dank je wel voor het compliment. Ik wil graag anderen laten bepalen of het goed is wat ik doe. Ik probeer me goed in te lezen en te luisteren. Daar moet je veel tijd aan besteden. Daarnaast ben ik behalve journalist ook een liefhebber van het evenement. En zoals bij zoveel dingen geldt, als je ergens een liefhebber van bent, voel je je betrokkener. Dat straal je dan ook uit.
TMG maakt ook diverse podcasts. Waarom heb je ervoor gekozen om deze podcast onafhankelijk te maken?
Al jaren wilde ik een podcast over het Songfestival maken. Niels Kalkman kwam in december met een plan aanzetten, maar aan de ene kant vonden we dat we te weinig ervaring hadden voor een podcast en wilden we vooral eerst even proberen of we het leuk vonden. Aan de andere kant wilden we heel graag een minder strak format dan de bestaande TMG-podcasts. Of in het kort: We wilden dus vooral wat vrijheid om te proberen of we het konden, leuk vonden en of een podcast over het Songfestival zou aanslaan. Ik kan nu met 100 procent zeker zeggen dat we het erg leuk vinden om te doen.
Al langer gaat het gerucht dat Oost-Europese landen elkaar helpen met winnen. Is dit realiteit of een fabel?
Wie naar de lijst met winnaars kijkt van de afgelopen tien jaar ziet dit rijtje: 2009 Noorwegen, 2010 Duitsland, 2011 Azerbeidzjan, Zweden 2012, Denemarken 2013, Oostenrijk 2014, Zweden 2015, Oekraïne 2016, Portugal 2017, Israël 2018. Dat zijn twee zeges in de afgelopen tien jaar. Dan hebben de Oost-Europese landen niet goed genoeg hun best gedaan.
Hoe belangrijk is het voor een songfestivalinzending om in de smaak te vallen van de LHBTI-gemeenschap?
Voor de punten op het Songfestival is het niet superbelangrijk. Een inzending moet bij vele mensen in de smaak vallen wil het winnen. Overigens heb ik de indruk dat wie het festival wint, uiteindelijk automatisch in de smaak valt bij de LHBTI-gemeenschap. Volgens mij is zelfs Lordi uit 2006 omarmd. Maar het Songfestival is ontegenzeggelijk uitgegroeid tot een evenement waar diversiteit een warm welkom wordt geheten. Dat zal de LHBTI-gemeenschap zeker aanspreken. Zo zijn er ook elk jaar een paar inzendingen die het bij de LHBTI-gemeenschap beter doen, zoals dit jaar bijvoorbeeld Frankrijk. Sowieso openlijke LHBTI’ ers zoals de inzendingen van Nederland en Italië zullen het in de roze sector goed doen.
Buiten het songfestival om ben je al jaren als Telegraaf-journalist werkzaam voor verslaggeving van Amsterdams nieuws. Kunnen we ook over andere zaken een podcastreeks van je verwachten?
Zeg nooit nooit, maar die plannen liggen er momenteel niet.
Op welke manier breng jij je podcast bij luisteraars onder de aandacht?
Omdat we de podcast nog zien als een proefballon, brengen we het vooralsnog alleen onder onze socialmedia-accounts onder de aandacht. We zijn het gewoon gaan doen, zonder te weten of we dit wel leuk zouden vinden, dus een ‘soft launch’ lag meer voor de hand.
Waarom zouden mensen eens naar jouw podcast moeten luisteren?
Mensen moeten alleen naar de podcast luisteren als ze het leuk vinden. Voor iedereen die een klein beetje geïnteresseerd is in het Songfestival, is het al interessant om te beluisteren. Je steekt er wat van op. En we proberen een beeld te geven van het nieuws en van alles wat er om heen wordt gedaan. Niels Kalkman en ik trekken de kar, maar we laten met opzet ook veel anderen aan het woord in de podcast. En we laten uiteraard stukjes muziek horen. Zo wordt het heel gevarieerd.
Nederland staat eindelijk weer hoog in de polls. Hoeveel kans zie jij dat we dit jaar gaan winnen?
Vier landen lijken zich dit jaar gemeld te hebben voor de eindzege: Rusland, Nederland, Italië en Zweden. Voor een zege moet echt alles perfect gaan. Nederland heeft daarvoor de beste papieren.
Dit interview is mede mogelijk gemaakt door Stichting Hilversum Marketing.
Kijk voor meer informatie op Onlineradioawards.nl
1 Trackback / Pingback