Roderick Veelo (TPO podcast): ‘Zorg dat je podcast er elke week op een vaste dag is’

In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal Online Radio Award 2018-winnaar Roderick Veelo (TPO podcast).

Vorig jaar werd je won je tijdens de Online Radio Awards niet alleen de award voor beste presentator, maar ook met TPO de beste podcast. Wat heb je van deze overwinning gemerkt?
Die prijzen zijn niet onopgemerkt gebleven. Het heeft ons veel felicitaties opgeleverd en vast ook een paar extra luisteraars. Een paar maanden terug zat ik aan tafel bij De Wereld Draait Door en daar zat de prijs voor beste podcast tot mijn verrassing in de aankondiging. Het is een mooie eervolle prijs. De beeldjes staan in mijn studio. Ze herinneren Bert en mij toch om iedere week het maximale te doen voor de TPO-podcast.

Roderick Veelo en Bert Brussen

‘Het verdienmodel’ is een centraal thema bij de Online Radio Day 2019. Voor de TPO-podcast zetten jullie Patreon in. Zijn jullie tevreden over dit verdienmodel?
Ik ga af op de bevindingen van Adam Curry van de No Agenda podcast. Na al die jaren is zijn conclusie dat je het moet hebben van een klein groepje luisteraars die betrokken genoeg zijn, om regelmatig te doneren. Die luisteraars maken geld over, omdat de podcast voor hen een toegevoegde waarde is. De kunst is die groep zo groot mogelijk te maken. Patreon is daar een hulpmiddel bij. Maar het kan ook via PayPal of een rekeningnummer waar mensen geld op kunnen storten. Je kunt ook op zoek naar adverteerders. Dat doen wij niet. Ik denk niet dat luisteraars daar op zitten wachten.

Ook Robert Jensen wil een ander geluid laten horen en startte naast een podcast met een tv-programma op RTL. Zelfs Jan Roos krijgt een column bij Veronica Inside. Bemerk je dat de omroepwereld steeds meer openstaat voor andere geluiden?
Er zijn gelukkig meer initiatieven om wat ‘anders’ te laten horen, omdat er veel meer diversiteit aan opinies in de samenleving is dan we doorgaans op radio en televisie zien en horen. Wilders mag uitpraten bij Jensen, Jan Roos kan scherp verwoorden wat veel mensen vinden, dat is allemaal leuk. Maar ik zie ook bij de NPO een andere koers van het programma ‘De Nieuwe Maan’ met Fidan Ekiz, er schuiven kritische geesten als Ruud Koopmans aan bij Buitenhof en ook programmamaker Ozcan Akyol begrijpt dat Nederland uit meer bestaat dan uit de politiek-correcte goegemeente in de Randstad.  Dat is allemaal winst.

Hoe kiezen jullie de onderwerpen voor de podcast?  
Voor veel onderwerpen geldt dat Bert en ik er ons samen over verbazen of boos over maken. Ik kies de meeste onderwerpen op m’n eigen verbazing en ze sluiten vrijwel altijd aan bij wat ook Bert belangrijk vindt. We appen ook ideeën over en weer. Soms blijven onderwerpen niet lang goed en belanden veel leuke fragmenten een dag voor de opname in de vuilnisbak. En we houden allebei erg van de Amerikaanse media en politiek. Dat is een vast onderdeel in de TPO-podcast geworden.

Hoe kun je het beste luisteraars aan je te binden, zodat zij weten wanneer er een nieuwe podcastaflevering klaar staat? 
Zorg dat je podcast er elke week op een vaste dag (of vaste dagen) is. Onze luisteraars weten dat er elke dinsdagmiddag een nieuwe aflevering voor ze klaar staat. Dat slaan we nooit over. In vakantieperioden zorgden we vroeger nog wel eens voor een compilatie-aflevering, maar inmiddels heb ik een mobiel setje aangeschaft, die ik overal mee naartoe kan nemen. Met dank aan de donateurs!  In mei ga ik een week naar New York. Ik verheug me nu al op de podcast vanuit New York!!

Afgelopen maanden zijn er weer veel nieuwe podcasts gelanceerd en de concurrentie is hevig. Verwachten jullie dit jaar ook weer voldoende stemmen voor een nominatie?
We gaan het zien. Het is hartstikke leuk dat er zoveel enthousiasme is voor dit medium. Er is veel te kiezen en de luistertijd van mensen is natuurlijk beperkt. Maar die keuze is geweldig. Er zijn ook podcasts van maar een paar afleveringen. Vaak mooi gemaakt. Maar wij maken een doorlopende serie voor een vast moment in de week. De lol die Bert en ik daarbij hebben willen we delen met wie het maar horen wil.

Kijk voor meer informatie op www.onlineradioawards.nl
Dit artikel is mede-mogelijk gemaakt door Stichting Hilversum Marketing

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*