In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Roelof de Vries van de BNNVARA-podcast ‘De Krokante Leesmap’.
Je bent zeer actief op de radio. Wat is de reden dat je hiernaast ook nog eens bent gaan podcasten?
Ik wilde na ‘Radio voor de Gewone Man’ – een pop-up programma dat ik met Marcel van Roosmalen maakte en waarvoor Noortje Veldhuizen de redactie deed – graag verder met deze twee. In de reguliere programmering is daar niet altijd ruimte voor, dus dit leek me een ideale oplossing.
Welke voordelen brengt jouw radio-ervaring mee bij het maken van een podcast?
Het grootste praktische voordeel daarvan zit in de montage, dat doe ik voor de radio al jaren, en er gaat nogal wat listig knip-en plakwerk in de Leesmap zitten.
De meeste landelijke radiostations hebben te maken met een vergrijzende doelgroep. Kunnen podcasts een belangrijke rol spelen om de jeugd weer aan het luisteren te krijgen?
Podcasts als die van ons bereiken een doelgroep die misschien niet dagelijks naar NPO Radio 1 luistert, dus dat is al winst. Het is afwachten of ze ook daadwerkelijk als gateway naar de lineaire radio kunnen werken.
Is het maken van een podcast totaal anders dan het maken van radio?
Dat hangt denk ik van de podcast af. In het geval van de Krokante Leesmap wel, al was het maar omdat er in geknipt wordt. En het gaat er meer om de situatie, de grap, dan om het voeren van een serieus gesprek. We proberen het wel eens, maar het eindigt altijd in chaos.
Jullie kunnen bij het maken van jullie podcast gebruik maken van de studio’s van NPO. Kun je met deze high-end apparatuur duidelijk het verschil maken ten opzichte van een podcastmicrofoon thuis aan de keukentafel?
Ik heb sinds een tijdje een goedkope opnameset thuis staan en die werkt ook prima. Als je niet in een zwaarbetegelde zaal vol galm gaat zitten, kun je een gesprek al snel prima opnemen. Het klinkt iets ieler, maar in de nabewerking kun je een hoop opfrissen. Voor het opnemen van telefoongesprekken is een studio wel beter.
Binnen de podcastscene zijn er ook geluiden om de term ‘Podcast’ te vervangen voor ‘Audio On Demand’. Is dit een toepasselijkere naam nu podcasts al lang niet meer op alleen iPods te beluisteren zijn?
Volgens mij voldoet die naam prima. Bij ‘Audio on Demand’ kun je ook denken aan het terugluisteren van allerlei radioprogramma’s, dus dat is nog wat breder. Overigens ken ik die geluiden niet, dus misschien horen wij nog niet tot de ‘podcastscene’. Spijtig.
Met podcasting en online radio lijkt de vernieuwing in het radiolandschap supersnel te gaan. Toch is opvallend dat er bijvoorbeeld nog steeds beperkte interactie en de makers. Welke vernieuwingen op online radio en/of podcast-gebied zou jij nog willen zien?
Ik hoor in verschillende podcasts – en ook de onze – wel degelijk interactie terug. Wij zelf krijgen bladen toegestuurd, beantwoorden luisteraarsvragen, zijn actief op Twitter en Instagram. Dat is wel ‘vertraagde’ interactie natuurlijk: doordat een podcast niet live is, is het in die zin een medium met eenrichtingsverkeer. De vraag is of dat erg is, en of interactie áltijd moet. Het zou zomaar kunnen dat -voor wie dat wil- apparaten als de Google Home Speaker snel nieuwe mogelijkheden bieden op dat gebied.
Er zijn tientallen distributieplatformen beschikbaar. Een nieuwe maar zeer populair podcastplatform is Spotify. Waarom staan jullie daar nog niet op?
Dat is een goede vraag, voor het antwoord verwijs ik je graag naar de NPO, daar zijn ze van de distributie.
Waarom is een thema over dagbladen en kranten een ideaal voor het maken van een podcast?
Omdat er een bijna oneindige stroom bladen is. Alleen al met vakbladen zouden we denk ik een jaargang kunnen vullen.
Hoe bereiden jullie je voor bij het maken van een podcast aflevering? Plunder je de plaatselijke kiosk?
Dat, of we behandelen een blad dat we toegestuurd krijgen.
Je hebt zelf in de printjournalistiek gewerkt bij Wegener, DAG en De Nieuwe Revu. DAG zou het eerste crossmediale dagblad van Nederland worden, maar ging zielloos ten onder. Ook veel andere dagbladen en magazines kregen de afgelopen jaren flink wat te verduren met dalende oplages, minder advertentie-inkomsten en veel ontslagen journalisten. Nu bespreek je in de podcast diverse bladen. Is de kwaliteit van de geschreven journalistiek nog op orde volgens jou?
Het is met bladen denk ik niet anders dan tien of twintig jaar geleden: er worden prachtige dingen gemaakt, maar er is ook een hoop middelmaat of erger. Overigens moet je onze expertise en besprekingen vooral niet te serieus nemen. De Volkskrant schreef: “Ze zeggen er heus weleens wat zinnigs over hoor, maar geen mens luistert naar De Krokante Leesmap om te weten te komen wat lekker leesvoer is.” En zo is het ook.
Het radiolandschap verandert momenteel snel. Gaan podcasts binnen de publieke omroep belangrijker worden dan radio?
Dat denk ik niet. Podcasts zijn een prachtige aanvulling op en verrijking van het audio-aanbod, maar live-radio zal voorlopig leidend zijn, zeker als het gaat om nieuwszenders.
Kijk voor meer informatie op OnlineRadioAwards.nl
Dit interview is mede mogelijk gemaakt door Stichting Hilversum Marketing.
Geef als eerste een reactie