RTL Nederland haalde over het eerste halfjaar een bedrijfsresultaat van 32 miljoen euro (tegen 19 miljoen in 2017). De positieve impuls is te danken aan meer omzet uit tv-reclame en inkomsten vanuit Videoland.
Bij moederbedrijf RTL Group steeg de omzet met 3,6 procent in de eerste helft naar een record van 3 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (EBITDA) bedroeg 638 miljoen, de nettowinst ondanks hogere belastingen 318 miljoen.
Toch moet het bedrijf nog een flinke digitale omslag maken. Nog steeds komt maar 14 procent van de omzet van RTL uit digitaal. Bijna de helft (47 procent) van inkomsten komt uit traditionele televisiereclame.
Sven Sauvé, CEO RTL Nederland over de halfjaarcijfers 2018:
“Ik ben heel tevreden met de resultaten. De focus die we binnen ons bedrijf hebben aangebracht met onze Fancentric-strategie en de grote investeringen in onze digitale ambities, werpen hun vruchten af. Deze halfjaarresultaten en de zeer sterke groei van 122% van het aantal abonnees bij Videoland is daarvan een zichtbare uitkomst. We blijven volop investeren in de ontwikkeling van verrassende nieuwe lokale content die aansluit bij de smaak van Nederland. Door in de voorhoede te lopen van de technologische ontwikkelingen, kunnen we mensen bovendien een nog betere en persoonlijker kijkerservaring bieden. Bij alles wat we doen staat de Nederlandse consument altijd op 1.”
Geef als eerste een reactie