RTL neemt BrandDeli over, en nu?

(door Niels Bruinsma/ Abovo Media) Zoals iedereen binnen de mediabranche wellicht wel weet hebben we in Nederland sinds enige jaren een strikte scheiding tussen de top 2 en de bottom 2. Bovenaan STER en RTL, waarbij de positie varieert met de doelgroep en op gepaste afstand Talpa (voorheen SBS) en BrandDeli.

In het dagbereik, wat mij betreft de belangrijkste waarde van een massamedium, zie je dit duidelijk terug. Eigenlijk is de TV markt al 4 jaar stabiel, nu komt aan die stabiliteit een eind. Want met de overname van BrandDeli komt er één grote TV exploitant (RTL/BD), een duidelijke tweede (STER) en een partij op afstand (Talpa TV). Bij de radiomarkt hebben we al gezien dat dat niet bepaald een voordeel hoeft te zijn voor de markt en mediabureaus in het algemeen.

Op zenderaandeel zien we duidelijk dat RTL en STER al jaren de markt verdelen, waarbij de kruimels voor de rest zijn. Waar STER scoort (voornamelijk bij sportevenementen) laat RTL het liggen. RTL begon de laatste maanden wat terrein te verliezen, dus de overname van BrandDeli komt voor hen op een geschikt moment.

Waar de markt echter op de langere termijn een overname van Talpa had verwacht, koos RTL voor een overname van BrandDeli, het consortium dat de verkoop van de reclamezendtijd van de zenders van FOX, Discovery en Viacom verzorgt.

To be continued!

Niels Bruinsma is strategisch directeur bij ABOVO Media

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*