MeMo2 heeft onderzoek gedaan naar de online radioconsumptie en het luisteren van podcasts. Hieruit blijkt dat podcasts door maar liefst 2,2 miljoen Nederlanders worden beluisterd.
Met een maandbereik van 13 procent zijn met name hoogopgeleide jongeren en young professionals verantwoordelijk voor de ‘wederopstanding van de podcast’.
Online radio
Nederlanders luisteren ook steeds meer online naar de radio. In 2014 luisterde nog 44 procent van de Nederlanders online naar de radio. Begin 2019 steeg het maandbereik naar 63 procent.
Begin 2018 heeft MeMo2 zijn online radio-onderzoek uitgebreid met grootschalig onderzoek omtrent de consumptie van podcasts en de rol van podcast-advertising. Het doel van de studie is om inzicht te krijgen in de feitelijke consumptie en toegevoegde waarde van podcast-reclame op de ontwikkeling van merkdoelstellingen van adverteerders.
Voor dit onderzoek zijn sinds maart 2018 in totaal 3.857 Nederlanders van achttien jaar en ouder gevraagd naar hun podcast-consumptie. De onderzoeksopzet en -uitvoering voor de online radio-bereiksmeting zijn opgezet conform de richtlijnen van Stichting NLO.
2 Trackbacks / Pingbacks