De data-analisten van het Datateam hebben eerder dit jaar vanuit het doelgroeponderzoek van Market Response potentiële kansen opgespoord: met welke content op welke kanalen kunnen we doelgroepen bereiken die nu niet zo vaak met de regionale omroep in aanraking komen? Een aantal combinaties kwam uit deze analyse naar voren, zoals evenementen voor jonge vrouwen, uit te werken op social media. Vervolgens heeft het Transformatieteam daar een aantal formats bij bedacht. De formats zijn in april gepresenteerd aan de hoofdredacteuren met het verzoek om een format bij de eigen omroep te adopteren. Zo wordt de transitie praktisch gemaakt.
Elf omroepen bereiden zich de komende tijd voor om met één van de formats aan de slag te gaan. Vanaf september komen de eerste formats beschikbaar. Dat gebeurt steeds op één van de social media platformen, de plek waar nauwelijks bereikte doelgroepen wel komen. Vanuit het Datateam begeleiden we en meten we het effect, zodat we aan het eind van het jaar met elkaar kunnen vaststellen welke formats het meeste effect hebben gehad en navolging verdienen.
Trainen in Excel en PIANO
De afgelopen tijd zijn er extra trainingen georganiseerd voor dataredacteuren en data-analisten. Een deel van de dataredacteuren heeft een Excel-training gevolgd, specifiek gericht op het maken van mooie rapportages en grafieken op basis van data. De vijf data-analisten die dit jaar gestart zijn hebben een vervolgtraining gehad in het implementeren van tellers in sites en apps, en wat daarbij komt kijken. Data-analisten Berat Ilkay en Sander Rustenburg slaagden er zelfs in een het (door hen) felbegeerde PIANO certificaat binnen te halen.
Geef als eerste een reactie