TMG en Talpa brengen hun radioactiviteiten (Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10, alsmede Talpa’s meederheidsbelang in One Media Sales, onder in een gezamenlijk radio- bedrijf.
One Media Sales zal alle commerciele activiteiten voor de radiostations gaan verrichten. TMG krijgt de mogelijkheid om een 15% belang in Talpa Broadcasting – en daarmee een indirect belang in SBS – over te nemen. De eerder aangekondigde eenmalige cash-investering van TMG (€ 27 mln) is komen te vervallen. Talpa zal voor TMG het OTT platform ontwikkelen en bouwen.
Op het gebied van radio zullen TMG en Talpa het consumenten- en adverteerdersbereik vergroten door het samengaan in één radio- en muziekentertainment bedrijf. De betrokken Nederlandse radiozenders Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10 zijn complementair en hebben gezamenlijk een groot en gedifferentieerd bereik. Alle vier de zenders hebben aan de basis gestaan van het huidige rijke radiolandschap en bereiken inmiddels gezamenlijk zo’n 7,2 miljoen unieke luisteraars per week, die gemiddeld meer dan 3 uur en 20 minuten per dag luisteren. De eerste contouren van de nieuwe zendergroep zullen na de zomer zichtbaar worden, dan kan ook het nieuwe organisatieplan worden gedeeld. Sky Radio en Radio Veronica zullen zodra mogelijk en na het advies van de medezeggenschapsraden verhuizen naar de Bergweg in Hilversum waar de 538Groep nu al gehuisvest is. Enkele weken geleden berichtte Spreekbuis.nl al over deze verhuizing.
Geert-Jan van der Snoek (CEO TMG): “Op 15 januari 2016 hebben wij het voorgenomen strategische partnership met Talpa bekend gemaakt. Dit heeft ons de mogelijkheid geboden om in een breder team met de topspelers uit de mediamarkt verder invulling te geven aan de eerder aangekondigde strategische koers. Ik ben zeer verheugd over de uitkomst van de onderhandelingen: alle in januari geformuleerde uitgangspunten zijn gerealiseerd zonder de eerder aangekondigde eenmalige cashinvestering van € 27 miljoen. De samenwerking van TMG met Talpa geeft de mogelijkheid om Nederlandse consumenten op ieder moment van de dag te bedienen met hoogwaardige, gepersonaliseerde relevante content en adverteerders te bedienen met kwalitatieve proposities en bereik. Door de samenwerking met Talpa versterken wij ons aanbod richting consument en nog meer richting de adverteerder. Ook voor onze radiozenders biedt deze samenwerking volop kansen: versterking van het muziekaanbod, investeringen in distributie via nieuwe kanalen en de ontwikkeling van een nog beter aanbod voor business partners.”
Geef als eerste een reactie