Saxionstudenten ontwikkelen toepassingen voor NEP The Netherlands

Studenten van de Saxion opleiding Creatieve Media and Game Technologies (CMGT) ontwikkelden voor mediatechnologiebedrijf NEP The Netherlands twee concept-applicaties. Met de één kan motion capture worden ingezet voor live televisieopnames, met de ander kan een interactief, virtueel object in de ruimte worden geplaatst en worden getoond op camera en telefoon/tablet. NEP was daarbij opdrachtgever, Xsens stelde de motion capture suit en technische ondersteuning ter beschikking.

CMGT Saxion is een brede opleiding op het gebied van media en gaming. Studenten worden opgeleid voor de creatieve industrie, zowel techneuten als creatieven. Eén van de speerpunten van de opleiding is ‘Pushing the boundaries of technologies’.
Matthijs van Veen, docent Creative Media and Game Technologies (CMGT): “De projecten die in samenwerking met NEP zijn uitgevoerd sluiten goed aan bij onze speerpunten. De samensmelting van traditionele media (TV) en nieuwe digitale technieken (MoCap & AR) binnen de projecten bereidt de studenten voor op een werkveld waarin dit soort nieuwe technieken een steeds grotere rol gaan spelen. Ook zijn deze opdrachten voor studenten een uitgelezen mogelijkheid voor het creëren van relevant portfoliomateriaal.

Motion capture
Televisieproducties waarbij veel kostuums, acteurs en sets worden gebruikt zijn kostbaar. De inzet van motion capture techniek maakt het mogelijk om binnen de wereld van televisie, films en games traditionele decors, kostuums en acteurs te vervangen door een vaak goedkopere digitale variant. Motion Capture betekent letterlijk ‘beweging vastleggen’ en kopieert menselijke bewegingen naar realistische animaties. Zes derde- en vierdejaars Saxion-studenten werden gevraagd een prototype applicatie te creëren waarmee motion capture ingezet kan worden voor live televisieopnames, bijvoorbeeld voor het in beeld brengen van mascottes tijdens live-uitzendingen of animaties. Ook een educatieve toepassing, die een inkijkje in het menselijk lichaam geeft, was één van de applicaties die de studenten opleverden. Bekijk hier een voorbeeld van real-time motion capture.

Interactieve AR-oplossing voor live-televisie
Virtuele TV sets en AR objecten worden steeds vaker gebruikt voor televisieproductie. Het is voor de presentator echter niet mogelijk om ermee te interacteren. Zes derde- en vierdejaars studenten kregen de opdracht om, in vijf maanden tijd, een prototype applicatie te creëren waarmee een presentator kan interacteren met virtuele objecten. Zij leverden een concept-applicatie waarmee een interactief virtueel object in de ruimte kan worden geplaatst en worden getoond op camera en telefoon of tablet. Dankzij gebruik van een Augmented Reality-bril kan de presentator het object ook daadwerkelijk zelf in de ruimte zien. Gesture Recognition is een techniek die het mogelijk maakt het object ook zonder telefoon of tablet te bedienen. Bekijk hier een voorbeeld van interactieve AR.

Wij zoeken altijd naar manieren om jonge mensen op te leiden en te introduceren in de wereld van IT en TV”, aldus Ralf van Vegten, Managing Director NEP The Netherlands. “Zo startten wij begin dit jaar een nieuw onderwijsconcept in samenwerking met YoungCapital en MBO College Hilversum. Wij juichen initiatieven als deze, van het Saxion, dan ook van harte toe. Het is mooi om te zien hoe studenten in vijf maanden tijd twee nieuwe, technologisch complexe content-applicaties maken die ingezet zouden kunnen worden voor live televisie.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*