NTR-baas Paul Römer ’legt de vinger op de zere plek’ met zijn kritiek op de afhankelijkheid van de reclame-inkomsten bij de publieke omroep en zijn oproep tot vernieuwing.
Dat geluid klinkt vanuit politieke partijen die nu met elkaar aan de onderhandelingstafel zitten, meldt de Gooi en Eemlander. Afgelopen weekend pleitte de omroepbaas voor het afschaffen van reclame bij de publieke omroep (NPO). Daarmee zou de kijkers een plezier worden gedaan en het zou de ’commerciële druk’ op de programma’s wegnemen. Ook is Römer voorstander van meer investeringen in de digitale koers van de NPO, desnoods ten koste van enkele radiozenders.
Bij D66-Kamerlid Jan Paternotte vindt hij een gewillig oor. Die noemt de STER-reclames eveneens een ’grote irritatie’ voor veel mensen. “Het kost veel zendtijd, en zonder reclame concurreert de publieke omroep ook niet meer met bijvoorbeeld RTL en SBS.”
Bijspringen
Wel wijst hij erop dat het afschaffen van reclame-inkomsten betekent dat de overheid moet bijspringen. “Het gaat dan nog wel om 200 miljoen euro per jaar en ik zie nog geen politieke partij die dat geld ervoor heeft vrijgemaakt. Dat moet echter deze discussie niet tegenhouden. Feit is immers dat die STER-inkomsten wel vrij hard dalen.” Volgens Paternotte is dat ook niet op te lossen met nóg meer reclamefilmpjes op de website. “Die leveren namelijk bijna niets op, dus wat D66 betreft stoppen we daar gewoon mee.”
CDA-Kamerlid Harry van der Molen vindt ook dat er zeker een discussie gevoerd moet worden over “het op peil houden van kijkcijfers, ontwikkelingen met betrekking tot digitalisering en het verminderen van de afhankelijkheid van reclame-inkomsten.” Maar ook hij wijst op het prijskaartje “dat voor een deel van deze punten aanzienlijk is” en waarover hij vooruitlopend op een eventueel regeerakkoord niets kan zeggen.
Bij de VVD, die doorgaans uiterst kritisch is op de publieke omroep, kiest Kamerlid Dilan Yeşilgöz er daarom voor om zich even nergens in te mengen. “Natuurlijk voeren we doorlopend discussie, ook over de rol en de toekomst van de NPO”, aldus Yeşilgöz. “Dit gaat nu over de besteding van publieke middelen en dat hoort aan de formatietafel thuis.
Op één punt zegt D66’er Paternotte het echter niet eens te zijn met Römer. Vernieuwing hoeft volgens hem heus niet ten koste te gaan van programma’s “waar iedereen van houdt”, zoals Boer zoekt Vrouw. Paternotte: “Dat kan ook zonder de grootste kijkcijferhits overboord te doen.”
Geef als eerste een reactie