Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat het gebruik van smartphones en tablets tijdens het tv-kijken negatieve impact heeft op televisiereclame.
Second screen-gebruikers blijken een stuk minder tv-reclames te kunnen herinneren dan reguliere tv-kijkers. Op zich geen opmerkelijke uitkomst, maar het onderzoek van de Ohio State University geeft goed aan in welke mate 2nd-screening een negatieve impact heeft. Uit de resultaten van het onderzoek onder kijkers van 20 jaar en ouder blijkt dat kijkers zonder tweede scherm gemiddeld 2,43 van de 3 uitgezonden merken naderhand konden herinneren, terwijl dit bij second screen gebruikers slechts 1,62 is. Volgens onderzoek Jonathan Jensen komt het verschil vooral doordat second screen gebruikers te druk zijn met Facebook, Twitter, chatten of emailen via hun mobiel. Een ander onderzoek van Accenture gaf onlangs aan dat 87% van de tv-kijkers regelmatig tegelijkertijd een tablet of smartphone gebruiken. In dit onderzoek is men uitgegaan van Second Screen als losstaande activiteit. Second Screen-gebruik waarbij de content op de gebruikte schermen met elkaar te maken hebben kunnen juist een positief effect hebben op de brand-awarness. De kijker is immers dan veel meer met een onderwerp bezig.
Geef als eerste een reactie