Nederlandse consumenten volgens SurveyMonkey-onderzoek niet geneigd te stoppen met delen van accounts, maar staan open voor abonnement met advertenties
Stevige concurrentie in streamingland zorgt voor nieuwe abonnementsmodellen. Maar niet iedere optie klinkt even goed in de oren van consumenten. Dit blijkt uit internationaal consumentenonderzoek van SurveyMonkey (onderdeel van Momentive), waaronder ruim 1000 Nederlandse respondenten. Zo blijkt er redelijk wat animo voor goedkopere abonnementen met advertenties, maar zien streamers het niet zitten om te stoppen met delen van accounts.
Goed nieuws voor adverteerders?
Verschillende streamingdiensten draaien pilots rond advertenties. Terecht, zo blijkt uit het onderzoek: 46% van de respondenten zou overwegen over te stappen naar een goedkoper streaming-abonnement met advertenties. Hoe enthousiast kijkers over advertenties zijn, lijkt leeftijdsgebonden: 58% van millennials (26-41 jaar) zou een dergelijke overstap overwegen tegenover 34% van babyboomers (58-76 jaar), 42% van Gen X (42-57 jaar) en 48% van Gen Z (25 jaar of jonger).
Advertenties lijken daarmee lucratiever voor toekomstige omzet dan een ander hoofdpijndossier van streamingdiensten – het delen van accounts. Slechts 25% van de respondenten zou een eigen abonnement te nemen als ze geen accounts meer kunnen delen. 29% zou overstappen naar een familie- of groepsaccount, 25% zou overstappen naar een streamingdienst waarbij accounts delen wél is toegestaan en 21% zou het abonnement geheel stopzetten.
Wankele klantloyaliteit
Nederlanders maken aanzienlijk minder gebruik van streamingdiensten dan de andere ondervraagde landen (de VS, het VK en Ierland). Slechts 29% van de Nederlanders bekijkt deze elke dag, vergeleken met zo’n 45% in de andere landen. Vrouwen kijken iets vaker dan mannen (35% versus 23%). Zo’n 20% van respondenten maakt nooit gebruik van streamingdiensten.
Daarnaast lijkt de klantloyaliteit wankel. Deze lijkt inkomensgebonden te zijn, die waarschijnlijk ook samenhangt met de stijgende inflatie. Maar liefst 61% van mensen met inkomens tot 20.000 euro per jaar overweegt momenteel om hun abonnement stop te zetten of te pauzeren, vergelijken met 47% van mensen die daarboven verdienen.
Wat betreft marktaandeel staat Netflix nog altijd bovenaan. Meer dan drie vierde (77%) van de respondenten maakt gebruik van Netflix en tweederde (61%) geeft aan dat dit hun primaire streamingplatform is. Videoland volgt op nummer twee. 33% van de respondenten gebruikt Videoland – maar slechts 9% ziet het als hun primaire streamingdienst. Andere diensten zien soortgelijke cijfers: respondenten gebruiken deze diensten, maar zien ze niet als hun hoofdabonnement.
Netflix staat vooralsnog ferm aan de top, maar het bedrijf is niet de enige met tegenslagen. Naarmate de streamingindustrie zich ontwikkeld, experimenteert de sector met het gebruik van advertenties en het beperken van het delen van accounts.
“Nu de inflatie steeds hoger wordt, prioriteren consumenten hun vaste, maandelijkse lasten en daarbij vallen streamingdiensten steeds vaker van deze lijst af,” zegt Laura Wronski, senior manager of research science bij Momentive. “Ons onderzoek toont aan dat een significant aandeel van gebruikers overweegt hun abonnement stop te zetten en niet ieder nieuw abonnementsmodel is even in trek. Daarom blijft het essentieel om te luisteren naar de wensen van je gebruikers om geen marktaandeel te verliezen aan andere spelers in de markt”.
Millennials, babyboomers, Gen X, Gen Z….
Next