Slechts 8 procent van de Netflix-abonnementen wordt gebruikt door mensen buiten de familie, zo blijkt uit onderzoek door Telecompaper Consumer Insights in januari 2018.
92 procent van de abonnementen wordt daarmee binnen de familie of het huishouden gebruikt. Netflix kent drie verschillende abonnementen: basis, standaard en premium. De belangrijkste verschillen tussen de abonnement zijn de kwaliteit van de streams (HD/UHD) en het aantal schermen waarop gekeken kan worden. Bij het basis-abonnement kan één stream tegelijkertijd lopen, bij het standaard-abonnement zijn dit er twee en bij het premium-abonnement kunnen er vier gebruikers tegelijkertijd actief zijn. Het standaard- en premium-abonnement zijn geschikt om te delen binnen en/of buiten het huishouden vanwege het mogelijk aantal gebruikers. Toch blijft dit delen buiten het huishouden beperkt.
69% binnen huishouden gebruikt
In januari 2018 ondervroeg Telecompaper Consumer Insights ruim 650 Nederlanders met een Netflix-account wie het abonnement heeft afgesloten en wie er gebruik maakt van het abonnement. 69 procent van de abonnementen wordt enkel binnen een huishouden gebruikt en in 23 procent van de gevallen maken ook familieleden buiten het huishouden gebruik van het abonnement. Minder dan een op de twaalf abonnementen (8%) wordt gebruikt door mensen buiten het huishouden of de familie. De mensen buiten het huishouden zijn vaak bekenden, zoals vrienden of kennissen. Minder dan 1 procent van de abonnementen wordt gedeeld met onbekenden.
Hoewel anonimiteit gegarandeerd is in het onderzoek bestaat de mogelijkheid dat er door enkele mensen sociaal wenselijk is geantwoord.
Geef als eerste een reactie