Monica Tijdink staat deze maand voor de dertiende keer achter de bar in het populaire tv-programma ‘De Top 2000 a gogo’. In het dagelijks leven is de roodharige Hilversumse barkeepster in café Cartouche. Ze realiseert muziekstudio’s voor kinderen in ziekenhuizen en is het promotiegezicht van de Hilversumse markt. In het Top 2000 café komt haar liefde voor muziek en horeca samen.
De hal van Beeld en Geluid op het Mediapark loopt langzaam vol met mannen in pak. Voor mensen die zojuist een paar uur stevig vergaderd hebben zien ze er nog opmerkelijk fris uit.
Ze lachen ontspannen. Dat is nou het Top 2000-effect, fluistert de receptioniste van het omroepmuseum in Hilversum. In plaats van een standaard zaaltje in een ongezellig hotel heeft het bedrijf deze middag het Top 2000 café in Beeld en Geluid afgehuurd als vergaderlocatie.
Een heisessie in de tijdelijke radio- en televisiestudio. Brainstormen tussen wanden vol legendarische platenhoezen en de kroegtafels met Perzische tapijtjes waaraan Matthijs van Nieuwkerk komende dagen zijn gasten interviewt. Bedrijven staan ervoor in de rij. Het tekent de populariteit van de Top 2000. De live-uitzendingen op de radio beginnen op tweede kerstdag en komen sinds een aantal jaar vanuit de hal van Beeld en Geluid. Daar wordt ieder jaar het café annex studio opgebouwd. En elk jaar iets eerder zodat het decor te boeken is voor bedrijfsevenementen. Muziek ontspant en inspireert en aanhaken bij een succesformule motiveert.
Als de laatste man in pak de kroeg verlaat, stapt Monica Tijdink (56) naar binnen. Ze kijkt rond en lacht tevreden. Het voelt na twaalf jaar achter de bar als haar domein. ,,Heerlijk om hier weer te zijn.” De halfronde bar lijkt een stuk kleiner dan op televisie. ,,Dat is mijn plekje”, wijst ze richting de tap. ,,Ik blijf tijdens de opnamen achter de bar, een paar dametjes lopen met dienbladen rond. Best krap allemaal. En dan moeten er ook nog twee cameramannen tussen de tafeltjes door schuiven achter Matthijs aan. Dat rommelige sfeertje maakt het leuk. Gasten vergeten dat het geen echte kroeg is, maar decor. Gaan ze ineens bitterballen bestellen of een tosti. ‘Hallo, kijk eens omhoog, zie je die studiolampen? Dit is niet echt’. Of iemand probeert een pakje sigaretten uit de automaat te trekken.” Tijdink lacht hard. ,,Dat ding is uit 1816 of zo.”
Dertien jaar geleden benaderde regie-assistente Pauline Koopman haar voor de ‘rol’ van bardame in het toen nieuwe tv-programma ‘Top 2000 a gogo’. ,,Met haar heb ik acht jaar gesoftbald. Ze kende mij ook uit Cartouche. We moesten het publiek toen overal vandaan halen om het café vol te krijgen. We plukten ze soms letterlijk van straat, van het station. Nu moeten er duizenden mensen per aflevering teleurgesteld worden.”
Zaterdag komt de club weer samen voor drie intensieve opnamedagen. ,,Het is ieder jaar een reünie. Het is ons jaarlijkse feestje. Matthijs en Leo zeggen het ook ieder jaar. Het is ongedwongen, dat café dwingt spontaniteit af. Je zit gewoon in een kroeg aan een drankje. Om je heen alleen mensen die zin hebben in een gezellige avond. Ik hoef niet aan een dood paard te trekken. De muziek zetten we lekker hard als ze binnenkomen en ik zing altijd mee. Dat doe ik in Cartouche ook. De sfeer zit er meteen in.”
Het succes van de Top 2000 zit volgens Tijdink in het feest der herkenning. ,,Het is back to memory lane. Bij muziek heb je herinneringen. Van vrolijke tot verdrietige. Muziek kan je dag maken en breken. Als je opstaat met verdrietige muziek kan het best even duren voordat je over dat gevoel heen bent.”
Muziek heeft altijd een grote rol gespeeld in het leven van de Hilversumse. ,,Mijn moeder haalde mij als klein meisje uit mijn bed om de aankomst van the Beatles in Nederland op televisie te zien. In zwart-wit. Bij ons stond altijd muziek aan. Ik ben de jongste van vijf en kreeg alle muziek van mijn broers en zusters mee. Van Elton John tot Eydie Gorme. Maar ook The Carpenters. Dat maakte mijn muzieksmaak lekker breed. We zongen met zijn allen aan tafel en aan de afwas. Een dag zonder muziek bestaat niet, ik adem muziek.”
Monica Tijdink wordt in 1960 in Hilversum geboren. Haar moeder is Javaans, vader Nederlands. Ze gaan uit elkaar als Monica twee jaar is. Vader verdwijnt helemaal uit beeld. ,,Mijn moeder heeft vijf kinderen in haar eentje grootgebracht. Petje af. Het was bij ons een echt Indisch nest. Iedereen kon altijd blijven eten en slapen. Villa Kakelbont, alles kon en mocht.”
In de eerste klassen van de lagere school heeft Monica Tijdink het niet makkelijk. Ze wordt soms uitgescholden voor neger en Chinees. Het doet pijn maar ze verbergt het. Meet zichzelf een stoere houding aan om te overleven, een nuchtere doerak. Later en op de middelbare school, het Alberdingk Thijm College vinden anderen haar juist interessant omdat ze anders is. ,,Tegen discriminatie kan ik nog steeds niet. Als ik het zie, word ik giftig en spring ik erin. Stoppen. Mijn moeder heeft ons geleerd om op te vallen, durf je uit te spreken, wees geen grijze muis. Nou dat heb ik ter harte genomen”, lacht Tijdink.
Haar opvallende vuurrode haar is inmiddels haar handelsmerk. Ook haar wenkbrauwen kleurt ze rood. ,,Mensen vragen weleens of ik niet een keer een andere kleur zou willen. Nee natuurlijk niet. Ik verf het al jaren rood. Ik ben het meisje met het rode haar.”
Lief en leed
Op haar achttiende zingt ze in haar eerste band, Roberto Q & the Boppers uit Bussum. Het is de kweekvijver voor Herman Brood. ,,Ik speelde onder andere met gitarist David Hollestelle en andere muzikanten die later allemaal bij Brood gingen spelen. Een paar jaar trad ik zoveel op dat het bijna mijn beroep was. Ik werkte daarnaast ook al in de horeca.”
De behoefte om te gaan studeren na de middelbare school heeft Tijdink niet. Ze wordt gegrepen door de horeca. ,,Dat is toch dat Indische bloed misschien. Verzorgen, verzorgen, verzorgen. Dat hoort echt bij me. ‘Mo je kan niet de hele wereld redden’, zei mijn moeder altijd, maar dat wil ik het liefst wel. Je bent soms een half maatschappelijk werker achter de bar. Kom maar op met je verhaal. Gasten vertellen over hun lief en leed. De maatschappij is zo hard en zelfzuchtig geworden. De horeca kan je nog het gevoel geven dat je speciaal bent, dat je gewenst bent. Hé, dank je wel dat je wilde luisteren, zeggen ze tegen me. Het lucht op.” De boel bij elkaar willen houden zit diep bij haar. Met haar twee ex-echtgenoten, met wie ze ook jarenlang tegelijkertijd in de band The Barking Bees speelde is ze nog steeds goed.
,,Wij zijn supervrienden van elkaar. Zo hoort het te zijn. Mensen vergeten vaak dat je het ook hartstikke fijn hebt gehad met elkaar. We gunnen elkaar al het mooie.”
Alleen na de geboorte van zoon Michel, 24 jaar geleden, gaat ze er een aantal jaren tussenuit (,,een jonge moeder hoort niet in de kroeg te werken”) maar ze werkt al bijna 22 jaar als barvrouw bij café Cartouche aan de Stationsstraat. Loyaliteit schrijft ze met een hoofdletter. ,,Dat heeft mijn hele familie. Mijn zus werkt ook al 41 jaar bij Beversport. Als ik ergens aan begin ga ik er ook helemaal voor.”
Zo zet ze zich sinds zeven jaar vol in voor Muziekids, de Hilversumse stichting die in het hele land muziekstudio’s opent in ziekenhuizen. ,,Voor kinderen van 5 tot 18 jaar is heel weinig ontspanning in ziekenhuizen. Muziek maken heeft een positieve uitwerking. Het is zo’n krachtig middel. Professor en neuropsycholoog Erik Scherder gaat met ons binnenkort wetenschappelijk onderzoek starten naar muziek en het brein. Wat doet muziek met je? Wat is het effect van kinderen zelf muziek laten maken? Muziek verlaagt het stressniveau en kan bijdragen aan het genezingsproces. Maar omdat het nog niet wetenschappelijk bewezen is mogen we niet zeggen dat muziek een medicijn is.”
Bij MuzieKids heeft Tijdink heel veel petten op. Ze is officemanager, werft fondsen en sponsors, legt contacten met ziekenhuizen en artiesten die hun naam aan de studio’s verbinden, zit in bouwcommissies.
,,Ik ben dik veertig uur per week bezig met Cartouche en Muziekids. De combi is perfect. Bij Muziekids kan ik met mijn hersens werken en in de kroeg kan ik slappe praatjes voeren en maak ik mensen blij. Het is geen vetpot, maar ik ben gelukkig. Als ik de blije gezichtjes van zieke kinderen achter bijvoorbeeld een drumstel zie, is het goed. Ik ben een optimist. Het glas is bij mij niet half vol maar driekwart.”
,,Hé Monica, kom je vast oefenen?” Een medewerkster van Beeld en Geluid herkent de Hilversumse. ,,Tot zaterdag.” Dinsdag heeft Monica Tijdink alvast een vrije dag genomen. De komende drie dagen is het aanpoten in het Top 2000 Café. ,,Ik zeg niet dat het het beste nummer ooit is, maar ik ben blij dat Queen weer terug op 1 is. De nummer 1 moet een ultiem feestje moet zijn. Waar ik ook ben, als ik Bohemian Rhapsody hoor denk ik happy new year.”
Monica Tijdink uit Hilversum is voor de dertiende keer de bardame naast Matthijs van Nieuwkerk in ’Top 2000 a gogo’.
FOTO: STUDIO KASTERMANS/LEON DAKKUS
BRON: Gooi- en Eemlander
Geef als eerste een reactie