Dutch Media Week laat Mediastad in al haar facetten zien

Een week vol lezingen, experimenten, ontmoetingen, debatten en twee filmfestivals. Van 6 tot en met 13 september komen op tal van locaties in Hilversum alle facetten van media aan bod tijdens Dutch Media Week.

Herman Dummer, drijvende kracht achter het evenement, wijst drie pijlers aan in de programmering van Dutch Media Week: “Innovatie, show & cultuur en diepgang. Innovatie staat onder meer centraal op een aantal congressen en seminars over de toekomst, zoals de bijeenkomst in het gebouw van Beeld en Geluid over online video, op de eerste dag van het evenement, woensdag 6 september. Show & cultuur komt bijvoorbeeld tot uiting tijdens Dudok in Concert, het concert bij het raadhuis van Hilversum dat de NOS op 6 september live uitzendt, en tijdens de Open Studio Dagen op zaterdag 9 en zondag 10 september.”

Mobiel filmen
“Diepgang is een belangrijke pijler van de programmering die draait om de sociale, maatschappelijke gevolgen van media. Hoe zit het met de ethiek als bijvoorbeeld iedereen op straat met zijn mobieltje gaat filmen. Ook zaken als nepnieuws komen aan de orde. Bij dit thema hoort onder meer het filmfestival Mobile Movie Days, dat we in samenwerking met programmamaker Ruud van Gessel organiseren in Museum Hilversum. Ik vind het een erg mooi onderdeel van de week. De mogelijkheid om met je mobiele telefoon te filmen, heeft de democratisering van media als het ware voltooid. Iedereen kan nu iets maken, je ziet mede daardoor ook films en documentaires komen uit gebieden waar de bevolking onderdrukt wordt. Mobile Movie Days heeft een internationale tint, met onder andere als gast de Amerikaanse filmer Ruben Kazantsev, die zes jaar geleden het eerste iPhone Film Festival heeft georganiseerd in Amerika.”

Online Video
Tijdens een door Spreekbuis.nl georganiseerd seminar op woensdag 6 september in het Hilversumse Beeld en Geluid laten diverse sprekers de nieuwste mogelijkheden op het gebied van online video zien. Dagvoorzitter Marianne Zwagerman voelt ze vervolgens aan de tand. Hoe kan je met innovatieve toepassingen wél succesvol zijn? Het seminar ‘Online Video innovaties’ wordt afgesloten met een paneldiscussie, waarbij de sprekers met elkaar in discussie gaan.

Lokale omroepen
Een belangrijke rol in deze tweede editie van Dutch Media Week is weggelegd voor de lokale omroepen. Dummer: “Samen met een groot aantal lokale omroepen, KunstBende en het Rode Kruis vieren we op 9 september het 150-jarig bestaan van het Rode Kruis met het live marathon-televisieprogramma Kloppend Hart, vanuit Beeld en Geluid. Tijdens Dutch Media Week houden de belangenorganisaties van lokale omroepen OLON en NLPO een congres voor beleidsmakers van de Nederlandse gemeenten. De ontwikkelingen in de lokale omroepwereld zijn actueel; ze zijn bezig streekomroepen te vormen en doen een beroep op de politiek om de financiering te verbeteren. Ook organiseren OLON en NLPO de uitreiking van de Lokale Omroep Awards op het Media Park.”

Die uitreiking vindt plaats op zaterdag 9 september, de dag dat tiende editie van de Open Studio Dagen van start gaat. “Dit jaar nemen bijna alle publieke omroepen daaraan deel”, zegt Dummer. Dat is in het verleden wel eens anders geweest. “De omroepen beseffen dat dit een prachtige gelegenheid is om zich te presenteren. De afgelopen jaren waren ze in beslag genomen door bezuinigingen en fusies, maar dat is nu wel achter de rug. De gemeente Hilversum grijpt de Open Studio Dagen aan om de positie van Hilversum als Mediastad te tonen.”

Onderscheidende programmering
“Dutch Media Week organiseren we met uiteenlopende partijen, waaronder de creatieve industrie zelf. Er behoefte aan een meerdaags evenement, dat een andere, bredere programmering heeft dan een congres van één dag. De creatieve industrie is belangrijk voor Nederland. Wij laten die in al haar aspecten zien, niet alleen in de vorm van traditionele radio en televisie. Er is ook aandacht voor bijvoorbeeld drones, met onder meer het Dutch Drone Film Festival, nieuwe media, sociale media, gaming, big data, virtual reality en andere vormen van technologie. Met de pijler ‘diepgang’ onderscheidt onze programmering zich sterk van andere media events. We willen nadrukkelijk de maatschappelijke kant van media op de kaart zetten, met aandacht voor alle positieve en negatieve kanten. Want het gaat niet zozeer om de technologie zelf, maar om wat je ermee doet.”

Met een programmering verspreid over heel Hilversum kan de Mediastad zich opmaken voor een drukke week: Dummer hoopt dat zo’n 50.000 bezoekers op Dutch Media Week afkomen. Het programma en meer informatie over Dutch Media Week is te vinden op http://www.dutchmediaweek.nl.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*