In het NPO Radio 2-ochtendprogramma ‘Jan-Willem Start Op’ maakte Erik de Zwart zojuist de winnaar van de Reclamemuziek Top 40 Aller Tijden editie 2020 bekend. Snelle wist met zijn nummer ‘Smoorverliefd’ de meeste stemmen te trekken.
Het nummer, dat speciaal voor Interpolis werd geschreven, wist dit jaar ook in de reguliere Top 40 de eerste plaats te bereiken. Het nummer werd ruim 40 miljoen keer beluisterd op Spotify en meer dan 14 miljoen keer bekeken op Youtube.
Joe Buck wist vorig jaar met zijn nummer ‘The Way You Take Time’ bij de commercial van supermarktketen Plus de meeste stemmen te trekken, maar moet het dit jaar met een derde positie doen.
Naast reclamemuziek van recente commercials staan er ook dit jaar weer veel reclameklassiekers in de Reclamemuziek Top 40, waaronder ‘People gotta move’ (ANWB), ‘15 Miljoen Mensen’ (Postbank), ‘Je voelt je thuis waar je Douwe Egberts drinkt’ (Douwe Egberts), ‘Vakmanschap is Meesterschap’ (Grolsch) en ‘Birds of Paradise’ (KLM).
Tussen 28 oktober en 24 november kon het publiek stemmen op hun reclamefavorieten. In totaal werden er 32.236 stemmen uitgebracht. De Reclamemuziek Top 40 Aller Tijden is een landelijke verkiezing gericht op de beste reclamemuziek uit de afgelopen 50 jaar. Dit jaar werd deze verkiezing voor de tweede georganiseerd door de Stichting Nederlandse Top 40, Adformatie en Spreekbuis.nl.
Erik de Zwart (voorzitter Stichting Nederlandse Top 40): ‘De Reclamemuziek Top 40 Aller Tijden editie 2020 is een bonte verzameling van nieuwe reclamehits en klassiekers. Het grote aantal stemmen laat weer zien dat reclamemuziek nog steeds leeft.’
Richard Otto (uitgever Spreekbuis.nl): ‘Reclame heeft vaak een negatieve associatie, terwijl het ook kan verbinden, emotioneren en inspireren Dit komt in deze hitlijst goed naar voren.’
Susanne van Nierop (hoofdredacteur Adformatie): ‘De Reclamemuziek Top 40 Aller Tijden is een feest der herkenning. Het bewijst hoe belangrijk muziek is om reclame op een sympathieke manier letterlijk tussen de oren te krijgen en een boodschap te laten aankomen.’
Vrijdag 20 december zenden radio-dj’s Frank van ’t Hof en Wouter van der Goes tussen 18:00 en 22:00 uur de gehele hitlijst op NPO Radio 2 uit.
Kijk hier het hele Top 40-overzicht op Reclamemuziektop40.nl
(klik hier voor de pdf-versie)
Mooi dat Skol met Patries er in staat.
Was wel een tijd terug ( 1968 ) maar toch 1 van de eerste echte reclame’s die zo lang duurde. 2’01”
Wel raar ergens dat er dus een initiatief van 3 partijen, waaronder een uitgever/vakblad voor reclame’s en advertenties, zowat zendtijd krijgt op een publieke zender.
Naast het feit dat de èchte Top 40 normaal op Q-music te horen is, want daar zou je nog tegenin kunnen brengen dat het uiteindelijk aan de stichting is om te bepalen wat er met het merk gebeurd.
Niet dat ik het initiatief af wil kraken, maar toch apart hoe dit wel kan en het bij andere initiatieven waar het publieke en het commerciële elkaar kruizen zo moeilijk wordt gedaan.