Zie je een leuke media vacature, dan begint het natuurlijk bij het schrijven van je motivatie. Houd dit kort, bondig en feitelijk. Schrijf datgene wat belangrijk is voor de functie waar je op reageert. Word je hierna uitgenodigd voor een intake gesprek, zorg dan dat wij je zien zoals je graag gezien wil worden door je potentiële nieuwe werkgever.
Hoe bereid je je voor?
Als je op gesprek mag bij een opdrachtgever, zorg dan dat je zoveel mogelijk informatie verzamelt. Check LinkedIn voor het profiel van je gesprekspartner en kijk op de website van het bedrijf. Zorg dat je eventuele gaten in je CV kunt verantwoorden en verzin in geen geval zomaar een verhaal; de mediabranche is een kleine wereld. Bereid een ‘elevator pitch’ voor; een korte presentatie waarin je vertelt wie je bent en waar je goed in bent. Houd deze sowieso paraat, altijd handig wanneer je onverwacht een potentiële werkgever tegenkomt!
‘Wees jezelf’ is een uiterst vaag begrip maar het zegt in ieder geval zoveel als; doe je niet anders voor dan je bent. Ook in het geval van een sollicitatiegesprek gaat het vooral om de klik en de chemie, dit kun je niet afdwingen maar als je dicht bij jezelf blijft verhoog je wel je kansen.
Tips voor je sollicitatie
1. In onze branche hoef je doorgaans niet in pak.
2. Bereid je goed voor, check website van de opdrachtgever, LinkedIn etc.
3. Geef bij binnenkomst een stevige hand.
4. Luister naar je gesprekspartner.
5. Wees eerlijk over de eventuele gaten in je CV, een ontslag of huidige zwangerschap.
6. Hou er rekening mee dat recruiters je soms uit de tent willen lokken.
7. Begin niet over salaris of secundaire arbeidsvoorwaarden in een eerste gesprek, dat komt doorgaans in een tweede of derde gesprek aan de orde.
Geef als eerste een reactie