Sosha Duysker is dagvoorzitter van het Festival van de Journalistiek. Alle reden voor een interview met de voormalig presentatrice van Het Klokhuis, die sinds begin dit jaar een vast gezicht is bij KRO-NCRV (o.a. Keuringsdienst van Waarde, Brandpunt+ en het online platform Spot On) en eind 2020 de Philip Bloemendal Prijs kreeg voor ‘grootste journalistieke presentatietalent’. Met haar energie en presence trapt Sosha op 21 mei het Festival van de Journalistiek af met als thema Klaar voor de toekomst.
Foto: Lieke Romeijn
Wat was jouw eigen carrière traject om klaar te zijn voor de toekomst (had je een leermeester? Of een tip wat je nu nog toepast?)
‘De toekomst is voor mij variabel. Dat wil zeggen: continu in beweging, de top van de ene berg is de bodem van de volgende. Maar klaar voor de toekomst is ook de wil om continu te leren en er vanuit gaan dat je niet alles weet. Ik wilde altijd presentatrice of actrice worden, maar kreeg op de een of andere manier steeds de deksel op mijn neus. Mijn opleiding Media, Informatie & Communicatie wilde mijn schriftelijke aanmelding voor de minor Televisie niet eens lezen! Daarom heb ik uiteindelijk voor de marketingkant van de opleiding gekozen. Ik wilde me zo allround mogelijk laten opleiden, mocht het toch mis gaan. Ik heb mijn afstudeerstage gedaan bij RTL, zo kwam ik toch bij de televisie terecht. Later ben ik redacteur geworden bij NPO Zapp, waar ik 2 jaar tv-programma’s maakte aan de achterkant. De vacature voor Klokhuis presentator kwam random voorbij, en ik werd gekozen. En nu 6 jaar later hetzelfde met de KRO-NCRV gebeurt, moet het kennelijk zo zijn. Soms gaat de deur die je moet hebben niet open, maar met een omweg kom je er uiteindelijk toch. Ik gaf een tijdje geleden een inspirational speech voor studenten en zei: Kijk, ik ben ook afgewezen voor de minor Televisie, but here I am. Blijf je dromen najagen!’
Hoe bereid je je voor op het festival?
‘Pas een week van tevoren. Dan lees ik me in, verdiep me in de sprekers, zodat ik beslagen ten ijs kom. Ik bereid wel vragen voor, maar laat het gesprek ook gewoon ontstaan, zodat er een zekere mate van spontaniteit en lossigheid in zit.’
Je bent o.a. presentator Beeld en Geluid, NL Film Festival en Gouden Kalveren Gala, en daarmee een doorgewinterde presentator. Is een zaal vol (al dan niet kritische journalisten) extra spannend?
‘Nee, want ik kijk daar anders naar. Ik vind functies minder interessant, ik ben eerder op zoek naar ingangen om de verbinding met mensen te kunnen maken. Zo werkt het voor mij het beste. Op die manier is zo’n gesprek ook echter, meer natuurlijk. Het gesprek dat ik had met Mark Rutte, benaderde ik als een gesprek met Mark Rutte als mens.’
Waar kijk je het meest naar uit (en waarom?)
‘Naar al die verschillende sprekers en verhalen en om veel inspirerende mensen te ontmoeten.’
Waarom moeten (jonge) journalisten naar het festival komen?
‘Om zich te laten inspireren door de verhalen van anderen en om hun netwerk uit te breiden. Je kunt bijvoorbeeld een oude rot in het vak aanspreken, vragen stellen en ervaringen uitwisselen. Mijn netwerk heeft me echt geholpen met waar ik nu ben. Connecties maken en die ene persoon tegenkomen die dat vlammetje laat branden of net die ene deur opent.’
Sosha Duysker opent 21 mei om 14 uur het Festival van de Journalistiek in Pakhuis de Zwijger. Zorg dat je erbij bent en koop als NVJ-lid je ticket met korting.
Ik vraag me af waar die zwaar overschatte talenten van Sosha vandaan komen. Is er dan niemand in haar omgeving die zorgt voor enige realiteit?