“De AVRO zei ‘wij moeten ook zo’n show!’, en stuurde me naar Amerika. Daar heb ik een week televisie gekeken en overal polaroids van gemaakt. Alles bij elkaar gejat”, zegt Fred Oster in Andere Tijden. Hij kwam terug met het idee voor de WieKentKwis en werd zelf de presentator. De formats van vrijwel alle spelshows in de jaren ’80 kwamen uit het buitenland en werden zonder scrupules gekopieerd.
Vaak waren de shows gekoppeld aan goede doelen, waardoor ze deels ook werden gefinancierd. Daarnaast deden de omroepen op grote schaal aan sluikreclame. “Het mocht niet van minister Brinkman”, zegt een in het blauw gestoken stewardess als presentator Willem Ruis haar vraagt waarom ze haar logo niet draagt. Waarop de presentator de zaal luidkeels KLM laat scanderen. Maurice Koopman, toenmalig hoofd amusement van de VARA, kan er nog om grinniken.
De concurrentie tussen omroepen om de kijkcijfers was groot. De decors werden steeds extravaganter, de prijzen groter, de presentatoren belangrijker. Zo besloot de VARA in een gigantische circustent met de Willem Ruisshow door het land te trekken. Een avontuur dat bakken met geld kostte.
Nu Den Haag discussieert over amusement bij de publieke omroep gaat Andere Tijden terug naar de hoogtijdagen van het amusement op televisie, de periode dat alles kon en alles mocht.
Regie: Paul Ruigrok
Research: Rob Bruins Slot
Uitzending: za 23 jan 2016, 21.25 uur, NPO 2.
Herhaling: zo 24 jan 2016, 14.10 uur, NPO 2.
Geef als eerste een reactie