Het medialandschap verandert en Spreekbuis.nl speelt in op deze veranderingen door haar online platform geheel te vernieuwen.
Spreekbuis biedt veel eigen content, waaronder interviews met mediaprofessionals, maar op het nieuwe platform is nu nog meer nieuws te lezen. Het nieuwe online platform gaat als centrale ‘newshub’ fungeren, waar lezers 24/7 door middel van rss het laatste medianieuws van onder andere Radio.nl, BroadcastMagazine, Totaal TV en Media Courant kunnen lezen.
Spreekbuis.nl bevat nu ook de actuele kijkcijfers van SKO. Voor de luistercijfers is er gekozen om niet de cijfers van NLO te gebruiken, maar een samenwerking aan te gaan met Nederland.fm. Later deze maand geeft het nieuwe Spreekbuis-platform deze actuele en accurate online radiocijfers weer. Podcasts worden ook steeds populairder onder de Nederlandse luisteraars en daarom biedt Spreekbuis met Chartable vanaf nu de Podcast Top 50, waardoor de lezer inzicht krijgt wat op het moment de populairste podcasts van Nederland zijn.
Spreekbuis is voor en door mediaprofessionals. Het vakplatform werkt met journalisten, experts en bloggers met een professionele achtergrond in de media. De lezer krijgt in het nieuwe online platform een nog prominentere rol. De reactie- en sharingmogelijkheden zijn verbeterd en lezers kunnen hun stem laten horen door deelname aan polls. Veel van deze polls zullen vervolgens gebruikt gaan worden voor nieuws en opiniestukken. Komende weken zullen er nieuwe features bijkomen om de mediaprofessionals nog meer aan het woord te laten.
Spreekbuis.nl is er niet alleen voor lezers, maar ook voor luisteraars. Op het platform zijn ook podcast-interviews met mediaprofessionals te vinden. Ook op gebied van video en (netwerk)events zal Spreekbuis.nl komende tijd meer van zich laten horen.
Spreekbuis-uitgever Richard Otto (Tens Media): ‘Het vernieuwde platform biedt de mogelijkheid om de mediaprofessional nog meer vakinformatie en -nieuws te bieden. Naast de broadcastindustrie zullen we komende tijd ook meer aandacht gaan schenken aan andere zaken zoals media-innovaties, branded content en mediabeleid vanuit Den Haag.’
Over Spreekbuis
Het blad Spreek’buis ontstond in 1946, aanvankelijk onder de titel De omroeper. In 1969 werd de naam door toenmalig eindredacteur Frits Bom veranderd in Spreek’buis. Het blad verwierf een positie als omroepbreed platform voor mediaprofessionals. Wegens bezuinigingen besloot de NPO in 2013 het vakblad na bijna 70 jaar op te heffen. Spreekbuis.nl is als een nieuw en onafhankelijk initiatief ontstaan in 2014. De focus ligt niet meer alleen op de publieke omroep, maar broadcast-media breed. De afgelopen vijf jaar is Spreekbuis uitgegroeid tot hét toonaangevende vakplatform voor de mediaprofessional. Het vakmediaplatform wordt medemogelijk gemaakt door partners, zoals Omroep Max, Beeld en Geluid, AVROTROS, KRO-NCRV, NEP en Viacom. Met de Holland Media Combinatie is er een contentpartnership, waardoor veel Spreekbuis content ook in dagbladen terugkomt. Spreekbuis kan hierdoor ook gebruik maken van de redactionele kracht van de redacties van onder andere Gooi en Eemlander, Noordhollands Dagblad en Haarlems Dagblad.
Spreekbuis.nl is een mediaproduct van Tens Media BV. Het nieuwe platform is ontwikkeld door CodeKitchen.
Het medialandschap veranderD?! Het artikel begint al goed met deze monsterlijke spelfout.
Richard & team, als trouwe bezoeker zeg ik: gefeliciteerd met het nieuwe design. Nog niet alle elementen bekeken, maar de eerste indruk is hartstikke goed – en daar begint het natuurlijk mee. Grt, Teun.