Vier maanden na de lancering zit Spreekbuis.nl alweer op 20.000 bezoekers per maand (18.421 om precies te zijn). Ten opzichte van nieuwssites als NU.nl en Volkskrant.nl is dit niet zoveel, maar wel voor een fonkelnieuw platform dat zich richt op een nichedoelgroep: omroepprofessionals.
Spreekbuis.nl is een nieuw initiatief met een lange geschiedenis. Het omroepblad Spreek’buis werd na zo’n 70 jaar wegens bezuinigingen beëindigd. Initiatiefnemers Richard Otto en Ais Leuhery bliezen in september 2014 het stof eraf en gingen digitaal verder. Spreekbuis.nl heeft nu al meer dan het dubbele aantal bezoekers dan de oude Spreek’buis (zie screenshot). Dit is gelukt met 10% van de kosten van het oude budget.
Op ‘hét communicatieplatform voor omroepmedewerkers’ schrijven we over toekomstige zaken zoals Virtual Reality, maar durven ook terug te kijken in het rijke omroepverleden. Dit wordt ook gewaardeerd door de ‘jeugdige bezoeker’. 61% van de Spreekbuis.nl bezoekers zijn onder de 34 jaar. 28% is in de leeftijd van 35 tot 54 en slechts 11% is 55 jaar of ouder. Een verrassende ontdekking is dat de gemiddelde leeftijd van Spreekbuis.nl lezers dus beduidend lager ligt dan die van TV-kijkers van SBS, RTL en NPO!
Uiteraard zijn er ook zaken die wat minder gaan. We werken met een klein budget en een zeer beperkt aantal mensen. Het gemis van oa een eindredactie geeft ons niet de mogelijkheid om alle “typo’s” en andere slordigheden er uit te halen. Met het onlangs geïntroduceerde forum willen we omroepmedewerkers nog meer de mogelijkheid beiden om met elkaar te discussiëren. Daar lijkt tot op heden weinig behoefte aan. Daarnaast hadden we op gebied van vrijwillige bloggers ook wat meer response verwacht. Vooral in een sector dat voor een groot deel bestaat uit medewerkers met een journalistieke achtergrond. Al vanaf de launch op 26 september 2014 hebben wij de focus gelegd om onderscheidende content te maken. Er zijn immers al talrijke mediawebsites, waardoor contentdifferentiatie de enige vorm van toegevoegde waarde kan zijn. Dit jaar gaan we ons nog meer onderscheiden in plaats van concurreren. Met de meeste van deze Medianieuwssite is namelijk niets mis. Zoals de Amerikaanse radiopresentator Dan O’Day het als eens aangaf: ‘Don’t be better, be different’. Komende maanden komen we met een aantal nieuwe features en gaan we met een grote innovatieve promotie-actie starten.
Tenslotte willen we alle bloggers, redactieleden, columnisten én partners* bedanken voor hun support!
Geef als eerste een reactie