De Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM) gaan samen onderzoeken of online platforms als Facebook en Twitter de vrije nieuwsgaring en pluriformiteit van de media beïnvloeden. Daarin combineren zij hun expertise over mededinging en de ontwikkelingen binnen het medialandschap.
Is nieuwsverstrekking via online platforms een probleem of ook een verrijking van het medialandschap? De ACM en het CvdM onderzoeken hoe nieuwsverstrekking via online platforms werkt, de rol van algoritmes daarin en wat er eventueel gedaan kan worden als benoemde risico’s reëel dreigen te worden. Met hun onderzoeken beogen de twee toezichthouders feiten te presenteren in het brede debat over nieuwsvergaring via platforms.
Het Commissariaat van de Media: ‘Online platforms verdienen hun geld met de aandacht van gebruikers. Met hun aanbod proberen ze consumenten te trekken en vast te houden. De online platforms verdienen via reclames geld met de aandacht van gebruikers. Daarbij concurreren ze met traditionele media.Mogelijk trekken online platforms mensen naar zich toe met nepnieuws. Er zijn ook geluiden dat manipulaties van volgordes door algoritmes of trending topics aan de orde van de dag zijn, gericht op het vasthouden van de aandacht van consumenten. Kunnen gebruikers dan zelf het onderscheid maken tussen echt nieuws en nepnieuws? Kunnen consumenten beoordelen of wat ze zien in hun timeline is gebaseerd op hun voorkeur of het gevolg is van manipulatie? En zo nee, hoe erg is dat?’
In het onderzoek bekijken de ACM en het CvdM de huidige stand van zaken en geven inzicht in de mogelijke problemen van nieuwsverstrekking via online platforms voor de verscheidenheid in het media aanbod.
Geef als eerste een reactie