‘Steeds moeilijker om aandacht mediaconsument te trekken’

Van alle media besteden Nederlanders de meeste tijd aan het TV-kijken, bijna 2 uur en 3 kwartier per dag. Dat is live, uitgesteld en on-demand TV-kijken, ongeacht via welk apparaat. Jongeren tussen 13 en 19 jaar besteden de meeste tijd op het online platform, 3 uur en 58 minuten.

Gemiddeld kijkt deze groep 15 minuten per dag naar online video content zoals YouTube. Van alle leeftijdsgroepen besteden de 20-34 jarigen de meeste tijd aan het kijken naar VOD-platforms en het uitgesteld kijken, respectievelijk 30 en 25 minuten per dag.  Dit zijn enkele uitkomsten uit een analyse van SPOT over de 2015 editie van het Media:tijd onderzoek.

In het onderzoek wordt per mediumactiviteit ook gevraagd via welk apparaat men kijkt. Een TV-programma kijken via de laptop valt qua mediatijd onder TV-kijken en niet onder online platform. De categorie Online platform (e-mail, social media, surfen/internet, chatten, online gamen, online muziek, etc.) is het grootste medium onder jongeren van 13-19 jaar, bijna vier uur per dag. TV staat binnen deze groep op de tweede plaats gevolgd door radio op de derde plaats.

Aandacht
Het wordt steeds moeilijker om de aandacht van de consument te trekken, merkt SPOT op.Veel media worden geconsumeerd terwijl de consument ondertussen ook zijn aandacht op andere activiteiten richt. Uit de analyse blijkt dat we in tegenstelling tot de meeste media bij het TV-kijken weinig andere acitiviteiten doen.

66% van de tijd dat we TV-kijken doen we daar niets bij. Deze tegenhanger van het multitasking staat bekend als single-tasking en liet ook in het vorige Media:tijd onderzoek een vergelijkbaar beeld zien. Gamen staat op de tweede plek met een percentage single tasking van 47% .

Van alle leeftijdsgroepen kijken de 20-34 jarigen het meeste uitgesteld TV, 25 minuten per dag, wat goed  is voor 16% van de totale kijktijd. De 20-34 jarigen zijn ook de zwaarste consumenten van gestreamde, gedownloade of gekochte videocontent. Binnen deze categorie vallen VOD-platforms als Netflix, HBO en Videoland. Gemiddeld besteden ze 30 minuten per dag aan het bekijken van die inhoud.

Vloggers
Overige videocontent, waaronder YouTube, wordt meer bekeken door de 13-19 jarigen. Aangetrokken door de groter wordende groep  vloggers kijkt deze leeftijdsgroep 15 minuten per dag naar YouTube-content. Dit combineren zij het met TV-kijken waar zij per dag 93 minuten aan besteden (live plus uitgesteld).

Media:tijd is een tijdsbestedingsonderzoek dat sinds 2013 tweejaarlijks wordt uitgevoerd. De tweede meting is in de herfst van 2015 uitgevoerd door GfK in opdracht van het SCP (Sociaal Cultureel Planbureau) en de JIC’s; BRO, NLO, NOM, en SKO. Media:tijd bestaat uit een (online) dagboekonderzoek waarin gedetailleerde informatie over het mediagebruik in Nederland is verzameld. Meer informatie op de website van SPOT.

SPOT is het Nederlandse TV-marketingcentrum en heeft als doel om adverteerders en bureaus te helpen om het beste te halen uit reclame op TV en rond premium videocontent. SPOT verzorgt informatie over TV en premium videocontent als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de SPOT-zenders.(fotostill: Youtube.com)

http://spot.nl/van-alle-videotijd-besteden-jongeren-het-meest-aan-tv/

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*