RTL Boulevard bestaat 20 jaar. ‘Mister TV-tune’ Stephen Emmer is bedenker van de bekende tune achter dit jubilerende programma. Na ‘Per seconde wijzer’ (BNNVARA0 is het de langstlopende tune van de Nederlandse televisie. Stephen Emmer vertelt hoe deze iconische tune tot stand is gekomen.
Het was een jaar na de laatste eeuwwisseling dat RTL bij mij met het verzoek kwam om muziek te maken voor een nieuw dagelijks programma op primetime RTL4. Het zou gaan om een nieuw entertainmentprogramma, min of meer geënt op Amerikaanse leest, met showbizz nieuws dat moest worden gebracht in een, toentertijd, razendsnel tempo. Men was nog heel erg op zoek wat de toon van het programma moest worden zowel qua inhoud als vormgeving en om dat uit vinden was er best krap tijd voor het op zender moest gaan..
Founding Father van het programma, Leo van der Goot, toenmalig zenderdirecteur RTL 4, kwam met een verrassende invalshoek: het mocht allemaal wel wat frisser, moderner, sneller en zich min of meer losmaken van het , kennelijk, toenmalige imago van RTL4 als een voornamelijk gezellige familiezender met veel spelletjes, quizjes en met als voornaamste doelgroep 40 plus.
Leo’s ambitie was om dat te doorbreken en ook mensen aan te spreken middels RTL BLVD van de inmiddels meest begeerde doelgroep 20-49. Maar hoe dat te verwezenlijken? Door te streven naar gezelligheid maar dan voortaan met een bite. Als een toegankelijk gerecht maar dan met een klein rood pepertje toegevoegd. Op presentatiegebied werd gekozen voor mensen die in staat waren snel te praten, denken en handelen en daarmee ontstond de klassieke eerste line up met respectievelijk Beau, Albert en Peter. De regie startte met John Vermeulen (die momenteel een heel leuk strandhotel in Thailand runt) en Lani Ohorella.
En dan over de muziek: Leo zei: ‘Emmer, durf af te wijken, het mag echt meer edgy dan al die brave tunes die nu op zender zijn. En vertel, waar denk jezelf aan?’ Ik dacht na en hoorde mezelf opeens zeggen: ‘Aan verleidelijke (old school Las Vegas) nachtclubmuziek maar dan drie keer zo snel!’ Leo zei meteen: ‘Juist; ga maar doen! Ik ging er mee aan de slag en bedacht me wat nou een typisch nachtclubinstrument is dat verleiden moest en kwam uit op de tenorsax: zwoel en verleidelijk. Die moest het thema gaan spelen, alleen dan wel in 10 seconden tijd. daarop bedacht ik een muzikale truc die je in staat stelt om een langzaam thema tweemaal zo snel te laten begeleiden. Dit heet in de muziek dubbeltempo en zorgt dat het toch nog past maar wel een enorm gevoel van urgentie oproept bij de luisteraar. Het sax-thema moest, hoewel zeer kernachtig en kort dus, meteen het gevoel van showbizz neerzetten ondersteund door een nerveus ritme in dat dubbele tempo en gelardeerd met van die typische showbizz blazersaccenten, van die overdreven uithalen. Bijna gillend plus met geluidseffecten van het geluid van klikkende camera’s van de denkbeeldige paparazzi. Alleen deze moesten dan wel weer net passen in het ritme van de drums en percussie. Enfin; het was een hele puzzel, vergelijkbaar met sudoku bijna, maar ik kwam met een paar voorstellen. In 1 van die voorstellen zat ook een wahwah gitaar zoals in soulmuziek, maar Leo bleek allergisch hiervoor en zei: ‘Kun jij niks aan doen, maar dat heb ik zelf teveel moeten draaien als radio-dj bij Radio Noordzee. Wah wah gitaar ging er dus uit. De tune inspireerde het introfilmpje door ook te gaan voor showbizz symbolen zoals de Hollywood ster etc.
Het geheel was in die tijd best vernieuwend op de Nederlandse televisie en maakte zelfs school qua stijl bij diverse navolgers op tv. Het was een mooie avontuurlijke productie en groeide tot verbazing uit tot een iconisch geheel waarbij elk onderdeel daartoe heeft bijgedragen. 20 jaar is in tv land een hele tijd maar wanneer je werkelijk durft te vernieuwen, is dat altijd beter dan meer van hetzelfde produceren is hiervan de les. Op de volgende 20 jaar, RTL BLVD!
RTL Boulevard tune
Dank je wel Stephen. Blije herinnering en het blijft een lekker tunetje…